Här en fråga av både juridisk och teknisk natur.

Vi har anlitat en firma för renovering inkl målning av fönster. När målarinnan en gång tog rast såg jag att även de karmfasta gångjärnstapparna övermålats, med vit linoljefärg (fönsterbågarna var borttagna). Då torkade jag själv tapparna stålrena och sa det till målarinnan.
- Nej naturligtvis ska det inte vara färg där sa hon. Men det går fortare att först måla alltihop. Sedan, när fönsterbågarna ska tillbaka, då torkar vi bort färgen från tapparna. Och så sätter vid dit lite olja i stället, det gör vi alltid!

Då lät jag henne fortsätta måla över tapparna till alla resterande fönster. Men när fönsterbågarna skulle återsättas var det bara polacker som kom, de hade väldigt bråttom och tog varken bort färg från tapparna eller brydde sig om olja. Färgen, som vid det laget hunnit torka på tapparna, pressades delvis ut i gångjärnsspringan av bågarnas stora tyngd. Men kvar i det utrymme krinig tapparna, där kapillärkraften ska dra in smörjolja, sitter nu seg målarfärg som stelnar med tiden. Den vållar ökad friktion, påfrestning på gångjärnen och är i vägen för normal olja. Redan känns att bågarna rör sig trögare än före renoveringen.

Firmans egen besiktningsman medger att de gjort fel men hänvisar till garantitiden om felet skulle orsaka problem.

Fråga: Är detta ett avsteg från fackmannamässigt utförande som kan motivera krav på att firman lyfter av fönsterbågarna och gör rent från färg i bägge gångjärnsdelarna? Det är mycket tunga bågar och inget man vill göra själv.

Det blev långt det här. Finns någon praxis i branschen? Någon som vet? Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.