I trådar här så handlar det ofta om att arbete som inte stämmer med bef. regelverk för branschen är inte fackmannamässigt. Tydligast gäller det för tätskikt i badrum, eller saker som sviktande golv, lutande väggar osv. Då finns det ganska tydliga regler för vad som är acceptabelt. Sedan kan man kanske ha rätt att tycka att en fackman ex. skall kunna sätta upp två fönster bredvid varandra med bättre höjdnogrannhet än 20mm (kommer inte ihåg var gränsen går, men den är löjligt stor). Men något i den stilen anses OK som fackmannamässigt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Japp, det är nog vad som i artikel anses som "lägst godtagbara nivå" vilket som du skriver ibland inte behöver vara strålande.
 
För oss vanliga dödliga är det svårt att avtala bättre än fackmässigt. Jag har försökt få företag att tex regla cc30 i badrum fast skivan krävde cc45....det är svårt.
 
Byggis1976 skrev:
För oss vanliga dödliga är det svårt att avtala bättre än fackmässigt. Jag har försökt få företag att tex regla cc30 i badrum fast skivan krävde cc45....det är svårt.
Det är väl tvärt om, när hen inte har avtalat om någon kvalitet då kan hen juridiskt endast kräva fackmässigt utförande dvs "lägsta godtagbara nivå" dock borde denna nivå vara ganska hög.
 
Som jag uppfattat begreppet så är det lägsta godtagbara nivå som uppfyller kraven i exempelvis Hus-AMA, vedertagna branschregler eller tillverkarnas instruktioner. Men ibland är toleranserna ganska lågt satta och som hempularen är inne på så är det på inget sätt en garanti att det estetiskt för normalkunden är ett acceptabelt resultat och bilden av vad man kan förvänta sig när man anlitar en fackman.

Så i min värld är fackmässigt utförande det man minst kan kräva när man beställer ett jobb men är man noga med slutfinishen så ska man se till att få med eventuella krav i avtalet. Men jag får villigt erkänna att begreppet hade en annan innebörd innan vi byggde vårt hus:eek:
 
För mig betyder även fackmässigt att man följer monteringsanvisningar.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.