Vi har köpt nyproduktion av en av de större byggföretagen där det ingick att de anlade även gräsmattan. Jag är allt annat än nöjd då hela ytan är extremt ojämn men hittar ingenstans vad som anses vara fackmässigt anlagd gräsmatta. Tips på information mottages gärna.

Det jag kommit fram till generellt kring fackmässigt är att det ska utföras enligt leverantörens anvisningar och ser man till rullmattor specifikt så ska det vara ett stabilt jordlager utan ojämnheter och med rätt fall som ska vara på plats innan rullning. Rätt eller fel?

Vad ska man tolerera vad gäller ojämnheter? Att man får toppdressa visa mindre ytor någon cm kan jag förstå men när hela ytan är ojämn och hålorna är uppåt decimetern?
 
Jag har anlagt trädgård inklusive gräsmatta själv tidigare så jag vet vad som behöver göras och hur det görs. Så som nuvarande trädgård ser hade det aldrig sett ut om jag gjort det själv.
 
Det låter inte som ett rimligt resultat på din beskrivning. Har du någon bild?
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter inte som ett rimligt resultat på din beskrivning. Har du någon bild?
Det är svårt att få till en bild som gör det rättvist. Det är iaf så att när jag kör gräsklipparen är det ytterst få ställen alla fyra hjulen har markkontakt. Tomten är liten, knappa 500kvm, så det blir tydligt när ingen del är jämn.
 
Det låter absolut inte som ett resultat man kan förvänta sig för en rullgräsmatta. Det är ett jobb som jag skulle reklamera. Man får kanske acceptera att det inte lever upp till alla krav om man är perfektionist. Men att gräsklipparen tullar på all hjul och inte leker jordfräs på normdlhöjd kan man absolut kräva.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter absolut inte som ett resultat man kan förvänta sig för en rullgräsmatta. Det är ett jobb som jag skulle reklamera. Man får kanske acceptera att det inte lever upp till alla krav om man är perfektionist. Men att gräsklipparen tullar på all hjul och inte leker jordfräs på normdlhöjd kan man absolut kräva.
Perfektionist är jag långt ifrån men jag vill att man gör sakerna rätt. Hur svårt är det liksom. Jämna till det under jorden, på med jord, jämna av, välta och dra av till ytan är stabil, jämn och med rätt lutning. Sen rulla gräsmatta. Lämnar skottkärran fåra efter sig eller dina skor lämnar avgjutningar, då är det inte tillräckligt stabilt.

Jag får ta det en vända till men hade varit bra att ha nåt att trycka i handen eller halsen på dem för att få dem att fatta.
 
F
Jag tycker att man skall kunna klippa med en 100kg tung 12-skärs cylinderklippare på 12mm klipphöjd utan att bränna svål.

Jag bygger om gräsmattan och rullade i förra veckan ut ett par hundra kvadrat. Underlaget var jämnare än nån byggentreprenör någonsin varit i närheten av. Trots mycket jämnt underlag så kommer jag att få dressa upp lite när det satt sig.
 
F fsn skrev:
Jag tycker att man skall kunna klippa med en 100kg tung 12-skärs cylinderklippare på 12mm klipphöjd utan att bränna svål.

Jag bygger om gräsmattan och rullade i förra veckan ut ett par hundra kvadrat. Underlaget var jämnare än nån byggentreprenör någonsin varit i närheten av. Trots mycket jämnt underlag så kommer jag att få dressa upp lite när det satt sig.
Ironisk eller allvarlig? Golfgreen?
 
Hej.

När vi anlägger gräsmattor har jag för mig att toleransen i förfrågningsunderlaget brukar vara 20mm på 2 meter. Detta innebär att om du lägger en rätskiva på marken får det skilja max 20mm mellan högsta och lägsta punkt.

Att det svampar under fötterna är inget konstigt om det är nyanlagd tomt och du vattnar mycket. Detta stabiliserar sig efter ett tag normalt sett.

Hoppas detta hjälper dig och om du inte är nöjd ska du självklart reklamera och fråga vad deras toleranser är.

Lycka till!
 
G-83 G-83 skrev:
Hej.

När vi anlägger gräsmattor har jag för mig att toleransen i förfrågningsunderlaget brukar vara 20mm på 2 meter. Detta innebär att om du lägger en rätskiva på marken får det skilja max 20mm mellan högsta och lägsta punkt.

Att det svampar under fötterna är inget konstigt om det är nyanlagd tomt och du vattnar mycket. Detta stabiliserar sig efter ett tag normalt sett.

Hoppas detta hjälper dig och om du inte är nöjd ska du självklart reklamera och fråga vad deras toleranser är.

Lycka till!
Tack.

Vår har legat sedan oktober 2016 så den har haft en hel vinter att stabilisera sig på och en vår att torka ur på. Slutbesiktningen var precis då första riktiga snöovädret dragit fram i november så det gick inte att se statusen då. Att det dröjt till nu är för att byggföretaget dragit ut på det sen senvintern och jag inte prioriterat att tjata.

Jag accepterar vissa sättningar men som det är nu är hela gräsmattan en massa sättningar.
 
J JBa skrev:
Tack.

Vår har legat sedan oktober 2016 så den har haft en hel vinter att stabilisera sig på och en vår att torka ur på. Slutbesiktningen var precis då första riktiga snöovädret dragit fram i november så det gick inte att se statusen då. Att det dröjt till nu är för att byggföretaget dragit ut på det sen senvintern och jag inte prioriterat att tjata.

Jag accepterar vissa sättningar men som det är nu är hela gräsmattan en massa sättningar.
Okej, då borde det ha stabiliserat sig.

Jag tycker absolut att du ska ha en gräsmatta som är jämn och detta bör du reklamera. Jag skulle tro att entreprenören kommer dressa ojämnheterna. Är det stora sättningar kan man inte dressa allt på en gång för rötterna i gräset måste hinna med att växa uppåt så de får syre. Några få cm bör däremot inte vara några problem.
 
G-83 G-83 skrev:
Okej, då borde det ha stabiliserat sig.

Jag tycker absolut att du ska ha en gräsmatta som är jämn och detta bör du reklamera. Jag skulle tro att entreprenören kommer dressa ojämnheterna. Är det stora sättningar kan man inte dressa allt på en gång för rötterna i gräset måste hinna med att växa uppåt så de får syre. Några få cm bör däremot inte vara några problem.
Det är lite synd eftersom det förtar själva grejen med rullgräs då tomten kommer vara mer eller mindre oanvändbar med så mycket toppdressande.

Vi får se vad de säger och gör. Tack för lite info iaf.
 
F
J JBa skrev:
Ironisk eller allvarlig? Golfgreen?
Fullt allvar. Då behöver man 1 cm/m eller strax därunder. Tål lite större onduleringar men inga lokala stora potthål.

Detta underarbetet klarar det men inte efter utrullat, det blir alltid lite att dressa upp nånstans. Det tycker jag det blir med sått gräs med faktiskt.
 
  • Nyanlagd gräsmatta vid hus med några ojämnheter, markerad med gul linje som visar sluttning för dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.