I höst ska trädgården få en face-lift. Bland annat ska en gångstig som leder till nedre delen av trädgården fixas till. Jag har under åren säkert sått om med gräs tre gånger. Första året är gräset alltid grönt och fint, men sedan dör alltid en sträcka längs med betongmuren (cirka 20-30cm från muren). Det ser så himla tråkigt ut. Jag tror det beror på två saker: (1) brist på vatten längs med muren och (2) muren blir satans varm på sommaren och rötterna dör.

Under ett par hade vi träflis, vilket var snyggt, men varje dag var vi där och plockade kattbajs. Inte så kul.
Skulle vara intressant att höra om någon har en bra idé om hur vi får denna gångstig snygg. Funderade ett tag på att lägga kullerstenar, vilket hade varit snyggt, men jag är rädd för att det blir riktigt halt när det är blött eftersom det lutar ganska bra.

Tacksam för alla idéer.

Här en bild:

En betongvägg, häck, torrt gräs och skuggor på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Backtimjan längs muren. Bryt av med något mer högväxande/klättrande då och då. Snödroppar och krokus för våren. Några partier med påskliljor står sig bra mot muren.

Lågväxande vitklöver, bellis, krokus, blåstjärna och lite gräs på övriga delen.
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Backtimjan längs muren. Bryt av med något mer högväxande/klättrande då och då. Snödroppar och krokus för våren. Några partier med påskliljor står sig bra mot muren.

Lågväxande vitklöver, bellis, krokus, blåstjärna och lite gräs på övriga delen.
Tack. Gångstigen är enbart 100-120cm bred så högväxande blir svårt. Vi måste kunna komma förbi med skottkärra etc. Backtimjan verkar dock vara ett bra alternativ. Värmetålig och förblir kort. Så kanske en 20cm strimma backtimjanfröer längs med muren och resten gräs? Jag antar att backtimjan tål klippas med gräsklippare. Enda problemet med backtimjan är att den tydligen är väldigt populär hos bin och humlor vilket kan bli problematiskt när ungarna springer barfota om sommaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.