hej!
Vi har 2 trädgårdar en på framsida av huset och en på baksida av huset.

Vi har just nu en 15 m slangvinda som vi har kopplat in inne i garaget och gör framsidan är det inget problem för vi har car port som vi kan stänga igen. På baksida är trädgården större och en vanlig dörr. Därför tänkte vi borra ett hål och sedan har vi en utkastare inne i garaget redan finns och sedan få ut vatten och häkta på en ny slangvinda. Hur gör man och vilka verktyg och material behöver man både för skydd mot regn och rostskydd på något sätt?
 
Nu tycker jag frågan är väldigt "brett" ställd och man får inte en helt tydlig bild av hur det ser ut. På frågeställningen är det inte helt lätt att bedöma dina förkunskaper i hempuleri heller. Men i grova ordalag så brukar man använda sig av en vattenutkastare som går igenom väggen och är anpassad för detta användningsområde. Dessa utkastare har ventilen på insidan om väggen och själva utkastaren monteras med en svag lutning, på så vis dräneras den del som riskeras att utsättas för frost varje gång ventilen stängs. Utkastaren i sig behöver inte skyddas från regn eller väder, men man ska alltid betänka risken för vattenskador när man kopplar vatten i och omkring ett hus om en ledning skulle springa läck.

Men du hade kanske tänkt dig en ännu enklare lösning där du bara drar en bit slang genom väggen?
 
Så här ser det ut:

Vi har en vattenutkastare inne *i* garaget. Den kommer från huset. Dvs garaget, kallgarage, ansluter (vägg-i-vägg) med huset.

När vi vattnar på framsidan så är det jättelätt, vi bara öppnar garageporten och rullar ut slang från en slangvinda som vi har i garaget. Om vi vattnar sen kväll så är det bara att stänga garageporten, den har du en stor tjock gummilist längst ner som inte nyper ihop trädgårdsslangen, och timer stänger av när vi vill.

Men det är värre på baksidan. Där har vi en vanlig dörr, och den vill man inte lämna öppen på natten. Vi är i färd med att byta alla innerväggar i garaget, och tänkte då passa på att dra ut trädgårdsslangen från inne i garaget till utsidan (baksidan av huset). Tänk att man bara drar en trädgårdsslang genom väggen, så att säga. Jag tänker nåt i stil med slanghane inne i garageväggen (plywood), och slanghane på utsidan (panel), typ (hane, hona vilket som).

Lite ovanlig konfig, kanske, men det känns som att någon borde ha dragit en trädgårdsslang "genom väggen" förut? :)
 
Jag skulle nog göra en halvfast installation om det är som jag föreställer mig: en kran på väggen i garaget som har sin matning genom väggen in mot huset (är det utanpåliggande rör i garaget skulle jag göra annorlunda).

Dra ett kopparrör eller en bit PEM-slang genom väggen och sätt en gardenakoppling på vardera sidan så att du har en slang från utkastet till väggen och en annan slang på utsidan. Jag skulle inte dra en mjuk trädgårdsslang genom väggen.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tack! PEM eller koppar blir det. Då kvarstår frågan om hur man får en omfattning (eller vad man nu kallar det) runt röret, mot väggen. Dvs vill ju liksom inte ha en slang/rör som sticker ut genom väggen.
 
Jag gjorde en liknande lösning för dusch i bastun på landet. En bit prisolrör genom väggen med klämkopplingar till väggbrickor på var sida och sen gardenakopplingar på det. Inte superviktigt att det blir 100 % tätt där, men verkar funka. Borde köpt vinklade kopplingar till båda sidor, men det är lätt bytt. Liksom att gräva ner en vattenslang från utkastet på huset, och...

Gäller att bli rejält varm i bastun innan man börjar duscha kallt, men nu var det ju inte det motsvarande lösning skulle användas till av TS.
Väggbricka med klämkoppling för duschinstallation, placerad på trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisolrör installerat genom trävägg i bastu för duschlösning, med synliga kantiga och rundade träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisolrör med klämkoppling och gardenakoppling genom väggen för duschlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschinstallation i bastu med prisolrör, klämkopplingar och gardenakopplingar genom vägg, ej 100% tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EGE och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.