Hej,

jag har en dörr med ”vanliga” gångjärn. Den sitter för nära karmen (se bild). Inte någon sida eller hänger snett utan bladet sitter för nära karmen. Så nära så gångjärnen sviktar när man stänger den (och spräcker färgen på karmen). Jag skulle helt enkelt vilja flytta dörren rakt ut från väggen. Hur gör man det? Jag har en gångjärnsriktare, men jag vet inte hur jag ska bryta. Dörren sitter bra i karmen annars så jag vill inte ändra där.
 
  • Närbild på en vitmålad dörr och karm där dörrens blad sitter för nära karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser gångjärnen ut?
”Vanliga” gångjärn är flera olika modeller.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser gångjärnen ut?
”Vanliga” gångjärn är flera olika modeller.
Jaha, sånna här menade jag :)
 
  • Vit traditionell trädörr med fyra upphöjda paneler, dörrhandtag och lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit dörr med synlig fönsterhasp på karmen, slitna färgkanter och smutsiga märken på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi ändå pratar dörrar. Vad gör man åt detta (som blev följden av en svårstängd dörr)?
Är det bara köpa ny dörr eller kan man fylla i med något smart som håller?
 
  • Skadad dörrkarm med utslitna trädelar runt låsmekanismen och repor på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är det inte ett modernt låshus där skruvarna går rakt genom dörren?

Det går inte att använda gångjärnsriktaren till det problemet. Du får flytta ut gångjärnet i karmen så det blir springa eller slipa/skrapa på dörrbladet och/eller karmen.
 
  • Gilla
erik8308
  • Laddar…
Tycker det ser ut som att gångjärnet på dörren och karmen inte är av samma typ. Det blir väl fel avstånd helt enkelt. Sådant är ju svårt att fixa utan att flytta ut gångjärnet i karmen (eller in det i dörrbladet).
 
  • Gilla
erik8308
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är det inte ett modernt låshus där skruvarna går rakt genom dörren?

Det går inte att använda gångjärnsriktaren till det problemet. Du får flytta ut gångjärnet i karmen så det blir springa eller slipa/skrapa på dörrbladet och/eller karmen.
Nej, låskistan tar emot tyvärr. Eller så finns det hål som man får leta rätt på.

ajdå, det var det jag var rädd för. Har skrapat bort all färg jag kunde, men det räckte inte. Då kanske man skulle slipa lite runt karmen då…
 
Det är inte så att dörrblad och karm är målat så många gånger att blivit så tjockt med färg att det blivit bekymmer att stänga dörren? Annars får du flytta ut gångjärnet lite.
Vad är det för låshus i dörren? Om du tar ur låshuset ur dörrbladet så ser du om det finns genomgående hål eller inte.
Det ser ut som om någon försökt göra ett större hål/urtag men inte haft någon hålsåg, om du vill åtgärda hålen så använd 2k "plastic padding" liknande t.ex zinkspackel och härdare sedan slipa och måla om det inte täcks över av trycket.
 
1 123abc skrev:
Det är inte så att dörrblad och karm är målat så många gånger att blivit så tjockt med färg att det blivit bekymmer att stänga dörren? Annars får du flytta ut gångjärnet lite.
Vad är det för låshus i dörren? Om du tar ur låshuset ur dörrbladet så ser du om det finns genomgående hål eller inte.
Det ser ut som om någon försökt göra ett större hål/urtag men inte haft någon hålsåg, om du vill åtgärda hålen så använd 2k "plastic padding" liknande t.ex zinkspackel och härdare sedan slipa och måla om det inte täcks över av trycket.
1 123abc skrev:
Det är inte så att dörrblad och karm är målat så många gånger att blivit så tjockt med färg att det blivit bekymmer att stänga dörren? Annars får du flytta ut gångjärnet lite.
Vad är det för låshus i dörren? Om du tar ur låshuset ur dörrbladet så ser du om det finns genomgående hål eller inte.
Det ser ut som om någon försökt göra ett större hål/urtag men inte haft någon hålsåg, om du vill åtgärda hålen så använd 2k "plastic padding" liknande t.ex zinkspackel och härdare sedan slipa och måla om det inte täcks över av trycket.
jag tänkte att det var för mkt färg så jag tog bort den och det blev lite bättre.
Det är jag som gjort alla hålen vid handtaget. Försökte få i större skruv, men de höll inte ändå. Jag får försöka ta ut kistan och se om det finns några hål i den för skruvar.
 
Alright, tog tag i slipmaskinen och slipade ner dörrbladet och karmen. Nu stänger den fint.
Dörren kunde ändå behöva lite ny färg
 
  • Nedslipad karm och dörrblad i en öppning, gammal färg synlig, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
G
Nästan inget slår den underbara känslan när man sett ett problem under en tid och slutligen gör något åt det. :) Tänk bara på att ta bort så pass mycket så att det inte åter blir för tjockt när du målar.
 
G Gooli skrev:
Nästan inget slår den underbara känslan när man sett ett problem under en tid och slutligen gör något åt det. :) Tänk bara på att ta bort så pass mycket så att det inte åter blir för tjockt när du målar.
Exakt, till bägge två påståendena.
Hur mkt bygger snickerifärg? Ngn millimeter? Har aldrig försökt måla tunt förut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.