Hej, visste inte alls vart jag kunde lägga denna fråga så la den här.

Jag har en kontorsstol där skruven till armstödet har brutits av, finns det något sätt att få ut denna?
Den måste ju skruvas ut, men om manborrar hål i mitten så kommer man ju inte få bra grepp om den för skruva ut den ändå.
Det är ca 1cm avbruten bit som sitter fast.

Finns det något sätt? Köpa en helt ny stol för 1 skruv känns rätt tråkigt ;/



Mvh
 
  • Kontorsstol med avbruten skruv i armstödet och en lös skruv ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland räcker det att börja borra så släpper skruven, då kan man peta ut den med en liten mejsel eller ett tandläkarverktyg. Annars finns det speciella dornar man slår eller gängar in (grispitt/Skruvutdragare) så det finns hopp
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Ibland räcker det att börja borra så släpper skruven, då kan man peta ut den med en liten mejsel eller ett tandläkarverktyg. Annars finns det speciella dornar man slår eller gängar in (grispitt/Skruvutdragare) så det finns hopp
Okej, sökte lite på det och hittade massor olika saker.
Fanns ett billigt sett på biltema för 50kr: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/skruvutdragare-5-st-2000042008

Sen dyrare saker som detta för 250kr: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/skruvutdragare-6-st-2000022143

Är det något sådant här typ då man kan testa?
 

Bästa svaret

Den där har ju garanterat inte rostat fast så borra ett hål o slå in en torxbits o skruva ut den
 
  • Gilla
Nalleman64 och 10 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Den där har ju garanterat inte rostat fast så borra ett hål o slå in en torxbits o skruva ut den
Det lär ju inte helt dumt, tackar för tipset.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Torx borde ju funka perfekt, är nog lite miljöskadad av fastrostade eller skurna skruvar som tagits ur genom åren.
 
Ta en liten pinne av nån sort och testa superlim först, är rätt starkt på vridande moment så mycket möjligt att det räcker
 
Bra förslag med att borra hål och banka i en torx, kommer att funka. Enda trixiga är att få ett hyfsat centrerat hål så gör ett märke med en dorn/körnslag för att hamna rätt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Grispittar (skruvutdragare) är ett sätt som ibland fungerar. Gärna i kombination med "vänsterborr".

[bild]

[länk]
Enda nackdelen med grispittar är om skruven sitter just under eller jämt med kanten på hålet så pga dess form så "spränger" den ut bulten så den nyper hårdare.
 
Victory!
Jag tackar så extremt mycket för alla tips o hjälp.
Det gick att borra och sen banka in en torx bits o skruva ut den.

Det var betydligt svårare o borra ett hål i en sådan skruv märkte jag dock :D
Fick dra fram borrhammaren som kopplas med 230v då skruvdragaren inte hade en suck.

Hade bara en 4mm stålborr som lägsta också men de gick tillslut :D

Åter igen, STORT TACK :D
 
  • Utskruvad skruv med borrat hål på en vit yta, omgiven av metallspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
jesper_t och 22 till
  • Laddar…
Grattis till klockren lösning! Byggahus när det är som bäst, blixtsnabbt och bra lösningsförslag, plus den så viktiga återkopplingen på slutet om vad som faktiskt funkade :)
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
Borrhammare.. :thinking:.
Ett tips när man borrar för övrigt är att trycka hårt och inte riktigt full speta. Ofta kan man trycka på med hela kroppen.
Risken är annars bara att det blir för varmt och borrens härdning försvinner vilket sliter ut det direkt.
 
J Jimbie skrev:
Victory!
Jag tackar så extremt mycket för alla tips o hjälp.
Det gick att borra och sen banka in en torx bits o skruva ut den.

Det var betydligt svårare o borra ett hål i en sådan skruv märkte jag dock :D
Fick dra fram borrhammaren som kopplas med 230v då skruvdragaren inte hade en suck.

Hade bara en 4mm stålborr som lägsta också men de gick tillslut :D

Åter igen, STORT TACK :D
Dom kanske inte snålade med en bara en svartmåla bukt utan det kanske var en 10.9 eller 12.9 skruv när den var svår att borra i. Men dom brukar dock inte gå av i första taget.
 
Nu har du ju löst det, men vänstergängad borr är annars kanon. Jag hobbybygger bilar och trasiga skruvar är inte ovanligt. Oftast kommer skruven ut med borren. Bra grej att ha i verkstaden om man är verktygsnerd som jag
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.