Någon som har ett bra tips på hur jag skall få ut 3 kubik sand/grus från min lägenhet på 3:e vån? Har ingen hiss så att springa upp och ner med spannar känns inte som någon bra lösning.

Har balkong så jag hade tänkt mig någon form av kanal från balkongen ner till marken där jag tänkte ställa ett släp.

Själva kanalen ner, någon som har ett tips på hur det skall göras? Finns det något lämpligt att hyra någonstans ???
 
Jo då det finns "kanaler" att hyra. Hör med Cramo eller annan uthyrningsfirma. Dom väger dock en hel del så du behöver säkert lyfthjälp av kran? för att montera.
Ett annat alternativ är att bjuda in många vänner och en lastbil med kran och erfoderlig lyfthöjd. Då kan han lyfta upp en behållare på utsidan av balkongen. Då behöver ni bara springa med hinkarna dit och tömma i behållaren ;) 8)
Många hinkar och många vänner så är det säkert fixat på någon/ett par timmar........... ::)
Kontakta något åkeri och hör om dom har någon lösning...............
Varför har du 3 kubik sand i lägenheten på 3:e våningen?
Och varför måste den bort?
 
Förmodligen skall det rensas från ett gammal parkettgolv som är lagt på sand eller har jag fel?
Nästa fråga exakt vad skall du ersätta sanden med om det är parkettsand som skall ut?
Bara som en information så kan jag säga att sanden är en grym stegljudsdämpare och lägger du inte tillbaka det kan du få sura(re) grannar...
 
Japp, det är ett gammalt parkettgolv som skall bytas. Gamla golvet är ca 22-24mm och det nya är bara 12mm. Tar jag bara bort det gamla och lägger det nya på gamla reglarna kommer det att bli lite svajigt. Lägger jag det bara över det gamla kommer det bli 13mm (parkett+akrylen) höjdskillnad mellan hallen och vardagsrummet och det vill jag ju inte ha.

Hade en idé om att ta bort gamla parketten och bara köra på 12mm spånskiva + parketten men pappa tror inte 12mm spån kommer räcka.

Ett annat alternativ är ju att ta ut gamla parketten, regla om med sanden kvar fast flytta den till högersidan av rummet och regla vänster osv...

Tar jag bort sanden hade jag ju tänkt ersätta det med någon annan slags isolering. Men är sanden så bra kanske man inte får ta bort den i vilket fall för föreningen..
 
OK................ ;)
Jag skulle gå på alternativet att regla tätare och ha sanden kvar. Som sagts grym isolering; ) Då blir det inte heller så många hinkar som måste ut ;D
Annat alternativ om det finns möjlighet är ju att klyva ner befintliga reglar för att kunna lägga golvspån + 12 mm & ny "parkett"
 
Det finns viss risk för att när sanden åker bort så minskar totalvikten i konstruktionen. Sand väger runt 2.4 ton/kubik. Det är mycket som åker bort i båda vad gäller vikt och isolering mot stegljud. Kolla hur tjocka bjälklagen är alltså betongen. Är de runt 18 cm kan du skyffla utr sanden och byta mot markisolering. Sedan får inte dina nya reglar ha speciellt mycket kontakt med betongbjälklaget. Använd dig av nivell system eller dylikt. Nivell är dock löjligt dyrt...

Vad du kan göra är att lägga ett flytande spångolv på sanden..sen på med ny parkett....
 
Lysande bra tips! Tack ;) Sanden får med stor säkerhet stanna kvar..
 
mr Z skrev:
Det finns viss risk för att när sanden åker bort så minskar totalvikten i konstruktionen. Sand väger runt 2.4 ton/kubik. Det är mycket som åker bort i båda vad gäller vikt och isolering mot stegljud.
...
Använd dig av nivell system eller dylikt. Nivell är dock löjligt dyrt...
Apropå Nivell-golv i lägenheter, det är mååånga som fått betydande bullerproblem från grannarna ovanpå då Nivell-golv installerats.
 
Då behövs ju inte tipset på ett vanligt 110 mm avlopssrör och en tratt då
 
Dessutom kan man ju rent hypotetiskt diskutera den juridiska delen av problemet...

Tillhör sanden lägenhetens ytskikt, eller är det föreningens sand? Om så är fallet måste man först få godkännande av styrelsen. Och vem är för den delen ansvarig ifall grannen under upplever försämrad ljudisolering?
 
Sand är en riktigt bra lowtech ljudisolering, har spelat in i en studio som hade sandisolering i dom yttre väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.