Halloj.

Har en Luna KRP30 rikt/plan som jag pga orsak (bristande funktion & brist på reservdelar bl.a) tänkt använda som enkom planhyvel framöver varför jag avser att plocka av riktborden. Sprang dock på lite patrull.

Varje bord sitter med två bult och två koniska sprintar. Dessa sprintar är svåra som ^#{{#%** att få ur visade det sig. Jag har smort, knackat med drivdorn, försökt pressa ut medelst en ombyggd skruvtving, men inget verkar funka. Kanske sitter de hårt efter 35-40 år eller limmar man sånt här på något sätt? Det finns inget annat som i sin tur låser dessa sprintar vad jag kan se. De är 6mm på insidan och 7mm på utsidan av hyveln så de kan bara ta en väg ut.

Mina dorn är helt plana, finns det drivdorn med skålade ”toppar”? Eftersom sprintarna är lite mer som en kula där man slår, slinter man lätt av med ett plan dorn mellan knackningarna och riskerar således att få kantarell-effekt på den..


Någon som har någon idé på vad man kan testa härnäst? :)

Jag vill inte gå på för hårt med klubban av risk för att rubba något, den ska kunna sättas samman igen framöver är tanken. Men jag är mån om den plats jag har och därav behöver borden plockas bort.
 
  • Närbild av grönmålad Luna KRP30 rikt/planhyvel med fokus på konisk sprint svår att avlägsna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Luna KRP30 hyvel med synliga bultar och koniska sprintar på riktbordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej

Prova med att lossa de två insexskruvarna och bänd försiktigt så lossar säkert stiften med.
 
Trodde ju det också :D
 
E ___EM skrev:
Mina dorn är helt plana, finns det drivdorn med skålade ”toppar”?
Om du har en Dremel diamantstift kan du kanske göra om ett dorn?
 
Det är kanske möjligt. Tror far har en sån där liggande. Ska höra mig för. Hjälper det att värma lite på sprinten tro? :thinking:
 
Tror det är bättre om du värmer delen som sprintarna sitter i.

//Ronnie
 
Det löste sig enligt den gamla goda devisen, lite smörj, lite våld, lite kärlek :)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Saknar du anhållet? Om du har den och inte ska rikta, finns det intresse att sälja? Har en annan Luna hyvel men fasiken omöjligt att köpa anhåll till.
 
Nej det finns kvar. Hade nog tänkt spara allt för att kunna återställa den men allt går väl att diskutera.

Va har du för hyvel?
 
Men varför tar du bort riktborden om du har alla viktiga delar?
Vad fattas?
De flesta reservdelarna brukar ju gå att tillverka på ett eller annat vis.
 
Det är hållaren till stången på anhållet egentligen som är besvärligt. Man kan rikta en bit sen har det vridit sig så man får ställa in igen. Tröttsamt när man försöker va lite produktiv. Planhyveln är dock klockren. Hyvlar jämnt och fint och matar på utan att sucka.

Så för just riktningen har en annan maskin nu som beter sig betydligt mer artigt :)

Kommer under tiden försöka hitta en likvärdig del att byta till och sen sälja maskinen men det får ta den tid det tar.
 
Jag har en Luna L37. Kan vara så att jag får modda för att få på anhållet men just nu har jag inget anhåll.
Är du intresserad så skicka ett pm så pratar vi ihop oss.
 
Har du kollat med ejca? Men de tar ut en saftig slant kan jag tro..
 
_EM
Hur ser hållaren till anhållet ut?
Den kan ju inte vara svår att bygga om.

Samihus
Jag tycker att det borde gå relativt enkelt att tillverka ett anhåll. Om _EM förser oss med bilder kan vi säkert hitta på någonting.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.