Hej!

Jag behöver dra lite nätverkskabel ifrån min källare och upp i vardagsrummet och min plan var att försöka lyfta upp 2 brädor i kanten av parketgolvet (klickparkett) så jag kommer åt undergolvet och där borrar och drar kabel till och igenom väggen för att sedan sätta infällda nätverksuttag.

Anledningen att jag vill göra på detta vis är flera men en av de stora är att pga att källarens betongväggar är mycket tjockare än innerväggarna i vardagsrummet så behöver jag borra 15-20 ifrån väggen i vardagsrummet för att inte gå rätt ner i betongväggen i källaren.

Idag så bände jag loss listerna i kvartsstav för att försöka få upp golvet och inser då att golvet ligger så tight mot väggen(smyglisten) att det inte finns utrymme att få ut brädan ur "skåran" som den är iklickad i. Hur kan jag bära mig åt för att få loss några brädor här. Jag vill ju inte skada dem heller eftersom jag vill kunna lägga tillbaka dem när jag är klar.
 
  • Närbild på parkettgolv och vägg där en golvlister tagits bort och plats för kabelgenomdragning förbereds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klickparkett som ligger tätt mot vägg med borttagen kvartsstav och synlig smyglist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parketgolv och vit vägg där en kvartsstav och golvlist har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte gå upp i rummet bredvid och sedan genom väggen?
 
Du får väl ta bort golvlisten? Det går antagligen inte att sätta tillbaks samma igen, men det är ju inget jätteproblem att byta, så slipper du den enligt mig ganska fula kvartsstaven också.
 
Varför måste du lyfta golvet kan du inte borra genom parketten och undergolvet i samma moment?
 
Multimaskin, typ Fein, och såga av lite av parketten.
 
A Andy78 skrev:
Kan du inte gå upp i rummet bredvid och sedan genom väggen?
Tyvärr är det inget rum bredvid utan trappan, och betongväggen är 25 cm så jag går helst inte igenom den om jag inte måste.
 
A Andy78 skrev:
Varför måste du lyfta golvet kan du inte borra genom parketten och undergolvet i samma moment?
Eftersom källarväggarna är så tjocka så blir hålet 15 cm in från väggen om jag inte skall komma ner i betongen i källaren. Känns inte som det blir så snyggt med hål plus kabel mitt i golvet.
 
K Kane skrev:
Multimaskin, typ Fein, och såga av lite av parketten.
Jag funderade på något sådant själv men var osäker på vad för såg man borde ha till det, stick och cirkel kommer ju inte åt.. Men en sådan borde fixa jobbet ja... Eller om jag kan få loss listen som AndersPS föreslår. Men då får jag inte köpa nya verktyg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.