Förra vintern var jag noga med att skotta överallt och hålla snön borta från vedboden,dörren in till stallet, samt dörren in till bostadshuset.

Denna vinter har jag inte orkat skotta utanför stallet. Eftersom jag inte har några djur därinne,så tänkte jag att jag ödslar inte energi på det.

Detta beslut ångrar jag nu bittert.

För nu kommer jag inte in i stallet, där jag har sommardäcken till bilen,plus massa andra trädgårdsredskap jag behöver nu till våren,för dörren är helt igensnöad. Snön faller från stalltaket och packas när den faller till marken. Vilket innebär att snön är stenhård.

Det är även så, att stalldörren befinner sig i norrläge,vilket betyder att solen inte kommer åt att smälta snön utanför. trots att det är 15 plusgrader ute just i skrivandets stund....:worried:

Har börjat förstå att jag måste hälla kokhett vatten på snön för att den ska ha chans att smälta.
Bekymret blir ju då att jag är medveten om att man inte ska hälla vatten så nära en husgrund.

Ni som har liknande problem får gärna dela med er av era tips och ideer på hur jag ska göra för att smälta snön snabbast. Annars blir det att köpa nya sommardäck till bilen trots att jag redan har däck...:cry:
 
Finns det ens några genvägar, spett och spade?
Sätt ett entretak över dörren till nästa vinter :)

Är spettet insöat får du väl gå till grannen och låna ett.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Salt?
Ogräsbrännare?
Varmt vatten borde inte vara något problem. Snön som töar hamnar ju också intill grunden. Du bör väl ha fall?
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Bekymret blir ju då att jag är medveten om att man inte ska hälla vatten så nära en husgrund.
Det kan väl inte vara något problem? Dels kommer det väl betydligt mycket mer vatten både av snön som smälter efter en vinter och av allt regn? Dessutom är det säkert fruset i marken, så vattnet rinner undan istället för ner i marken.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Salt?
Ogräsbrännare?
Varmt vatten borde inte vara något problem. Snön som töar hamnar ju också intill grunden. Du bör väl ha fall?
Vad menar du med "du bör väl ha fall"?
 
Vad är det för snömängd det rör sig om? Kan du inte såga bort snön block för block med motorsåg om det är så hårt packat? Det sista får du tina med varmluftspicka eller något.
 
Tack alla,för svar. Går med jämna mellanrum ut och häller varmt vatten utanför dörren. Får se när jag får bort alla snö. Hoppas det blir innan sommaren.:D
 
Kanske läge att sätta in en till dörr på en annan vägg?
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Vad menar du med "du bör väl ha fall"?
Fall så vattnet rinner från husgrunden.
 
Korvgubbe
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Vad menar du med "du bör väl ha fall"?
Att marken lutar bort ifrån byggnaden så att vattnet rinner undan istället för in i stallet.

Själv hade jag nog tagit fram spett och slägga, för otålig för att vänta på att varmvatten ska göra jobbet.
 
useless useless skrev:
Kanske läge att sätta in en till dörr på en annan vägg?
Det finns en öppning i en annan vägg. Det lilla hålet i hundgården där hunden sprang ut och in. Problemet är att genom det lilla hålet får jag inte plats att ta igenom sommardäcken....

Jo jag vet. Jag borde ha en annan dörr in till stallet,men det blir en senare fråga. Just nu vill jag bara få bort snön.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Fall så vattnet rinner från husgrunden.
Ok då är jag med. Njae. Finns inte så mycket fall utanför. Bara lite grus under snön.
 
H
Ta en tur till butiken och köp kalciumklorid eller vanligt tösalt
 
H Hallerudsbo skrev:
Ta en tur till butiken och köp kalciumklorid eller vanligt tösalt
Nu är en 12 liters hink med tösalt inhandlat. på Granngården. Men det visade sig inte vara så lätt att öppna locket på hinken...har du eller någon annan ett bra knep?
 
Grillkol på en plåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.