U
Behöver dra upp pumpen till infiltrationen pga kortslutning, men lyckas inte rubba den. Ska man bara dra rakt upp i handtaget? Har tagit i en del men det känns helt stumt. Vill ju inte förstöra fästet om det inte är så man ska göra.

Ursäkta dålig bild.
Svart plasthink med vatten, smuts, och en nedsänkt förlängningssladd. Reflektion av ljuskälla syns i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

B
Explosiv vy av en kranmekanism, detaljerad teknisk illustration, färgkodad, komponenter märkta med bokstäver A, B, C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är jätteosäker och kanske tolkar jag din bild fel, men ibland har man denna typ av variant, där man kan skruva i en gängad koppling (a) och dra upp pumpen.

https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/pumpbrunnar/enkeladapter-snabbkoppling-i-brunnar/

Men ditt verktyg som du lyfter med ser ju inte helt rätt ut. De jag sett har ju varit ett rör med handtag på,.likt bilden ovan. Kan tänka mig att de fastnar ganska bra.
 
  • Gilla
urker
  • Laddar…
Jo har sett denna lyfthandtag för Enkeladapter. Så tag i utav h****e
 
  • Gilla
urker
  • Laddar…
U
Jättetack för svar! Ni har rätt, nu när jag vet hur de ser ut är det absolut en sån. Rengjorde lite och tyvärr är den helt genomärgad så jag antar att jag är ganska rökt.

Nedsmutsad vattenpump i ett brunnshål med kopparoxid och skräp runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta ett spännband som lägges nedanför kopplingen och en träregel som hävstång uppe. Var 2 st en lyfter i regeln ( kan sitta rätt bra ) och den andra knackar hårt med en hammare på kopplingen, då brukar dom släppa.

EDIT spännbandet ska vara mellan röret ner och väggen.
 
  • Gilla
urker
  • Laddar…
U
Tack för tipset! Fegade ut och tömde brunnen så jag kunde klättra ner och skruva bort pumpen.

Brunnen är från 2015. Tycker det är mycket ärg på relativt kort tid. Borde jag vara orolig för att kopplingen ska gå sönder helt?
 
Skruva bort pumpen då lätt tas upp med spänband, nu sitter adaptern kvar och du måste ner igen, inget bra. Om du ska få bort adaptern nu med spännband, så sätter jag en peng på att den hamnar i botten på tanken, med all skit runt och leta i det inget kul. Då sätter du tillbaka en ny pump och fram med spännbandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.