Hej,

Köpt denna typ av värmekluvert för att dra ut till ett nytt garage.
Det jag märkte när jag fick hem den är att den är väldigt styv.
Beställde 10 meter och den levererades rullad i en rulle som är 2,5 meter i diameter och jag tror inte den kan böjas så mycket mer än så.

https://billigtvvs.se/vvs/varme-ventilation/kulvert/kulvert-dubbelror-varme/

Kan ju lägga ner den i marken utan problem men hur gör jag sen för att få upp den genom garageplattan utan att gräva ett flera meter djupt hål?

Kan man skala av ytterhöljet och sen bara böja plaströren?

Tack
 
D danlse skrev:
Hej,

Köpt denna typ av värmekluvert för att dra ut till ett nytt garage.
Det jag märkte när jag fick hem den är att den är väldigt styv.
Beställde 10 meter och den levererades rullad i en rulle som är 2,5 meter i diameter och jag tror inte den kan böjas så mycket mer än så.

[länk]

Kan ju lägga ner den i marken utan problem men hur gör jag sen för att få upp den genom garageplattan utan att gräva ett flera meter djupt hål?

Kan man skala av ytterhöljet och sen bara böja plaströren?

Tack
Vilken dimension beställde du?
Här ser du vilken min. böjradie som gäller för de olika dimensionerna:
https://www.rinkabyror.se/artikel/maxitherm-kulvertror-32-32x2-9-111mm/

Jag tror det är klokt att se till att kulverten kommer in hel, hela vägen in i garaget, så gjorde min röris när garaget fick värme och vatten. (y)
Kulverten här ligger på ca 1m djup.
 
D danlse skrev:
Hej,

Köpt denna typ av värmekluvert för att dra ut till ett nytt garage.
Det jag märkte när jag fick hem den är att den är väldigt styv.
Beställde 10 meter och den levererades rullad i en rulle som är 2,5 meter i diameter och jag tror inte den kan böjas så mycket mer än så.

[länk]

Kan ju lägga ner den i marken utan problem men hur gör jag sen för att få upp den genom garageplattan utan att gräva ett flera meter djupt hål?

Kan man skala av ytterhöljet och sen bara böja plaströren?

Tack
I https://www.byggahus.se/forum/threads/kulvert-genomfoering-platta-pa-mark.374325/#post-3678645 kan du se mitt svar på liknande fråga. I den befintliga plattan borrade jag ett hål som lutade svagt utåt igenom kantbalken på plattan. Sen handgrävde jag ett schakt från utsidan som blev kanske 1.3-1.5 meter 90 grader mot huset (så att vi frila så lite av grunden som möjligt). Sen drog vi in kulverten från utsidan, det går att böja den mer än vad man tror, i mitt fall fäste vi en rem runt röret och matade in den utifrån, en medhjälpare stod och hoppade på kulverten medan jag drog för glatta livet inne i huset. Tog kanske 5-10 minuter att få in den, så gick ganska snabbt.
 
J JSten skrev:
I [länk] kan du se mitt svar på liknande fråga. I den befintliga plattan borrade jag ett hål som lutade svagt utåt igenom kantbalken på plattan. Sen handgrävde jag ett schakt från utsidan som blev kanske 1.3-1.5 meter 90 grader mot huset (så att vi frila så lite av grunden som möjligt). Sen drog vi in kulverten från utsidan, det går att böja den mer än vad man tror, i mitt fall fäste vi en rem runt röret och matade in den utifrån, en medhjälpare stod och hoppade på kulverten medan jag drog för glatta livet inne i huset. Tog kanske 5-10 minuter att få in den, så gick ganska snabbt.
Gjordes lika i mitt fall, kärnborrades snett ner/ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.