Hej, jag har en massa kabel-/rördragingar i källartaket. Det är ungeför 202cm i takhöjd, och dessa bygger ytterligare 15cm nedåt. Skulle vara smutt att bli av med dem. Nu har jag bilat upp golvet i alla fall, riva lite i väggarna skall väl göras härnäst.

tak.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till vänster i bild är det pannrum, där är det lite hipp som happ. Till höger går det in i ett badrum, där man fortsatt med kanalen i taket. Bägge dessa kan jag nog hitta på något.

Men i korridoren vill jag ha bort det, och då tänkte jag att tjånga upp det i undertaket, dvs i golvbjälklaget. Såga ut ett spår, slita och dra och trycka upp. Men, nu är det lite blandade kablar som skall upp där, som synes.

kabel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EKK, en 3-faskabel till undercentral, lite mer kabel i rör, etc. Ingen FK vad jag sett dock. Det mesta går till utanpåliggande i pannrummet till vänster.

Min fråga då. Vad finns det för regler kring detta, får dessa kablar förläggas "dolt", som det blir då. Om inte, vad måste jag göra för att få undan kablarna.

(Och med "jag" menar jag förstås en elektriker :) )
 
Det är inte förbjudet att gömma kablar. Man får naturligtvis problem att komma åt och byta dem, det är en kostnad man får bedöma risken för. Även risken för skador, om man skulle få för sig att skruva i taket. Men så gömda blir de väl inte. De kommer att ligga ytligt? Det kanske t.o.m går att överväga en utanpåliggande förläggning?
 
Gör du "luckan" demonteringsbar så är det inte en dold förläggning, Så skruva och låt skruvskallarna vara synliga så att man kan öppna och komma åt vid behov. Lite överkurs, skriv på ett papper vad du gjort och sätt det i en plastficka vid centralen.
 
Ja, det kanske är enklast? Räcker det om luckan täcker en del av passagen i längd, säg 70-80%?
 
Det som är "viktigt" är att man kan komma åt och se och ev jobba, så hur stort hål som behövs är svårt att säga. Men kan man få upp armarna och se vad man gör så räcker det rätt långt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Men så gömda blir de väl inte. De kommer att ligga ytligt? Det kanske t.o.m går att överväga en utanpåliggande förläggning?
Utanpåliggande känns lite knepigt. Tanken är att vatten/värmerören skall bort också, så min tanke var att slänga upp alithop. Kan kablarna bara läggas löst? Ev. skall jag in i taket och sätta spotlights, även om jag inte gillar dom. Men är det lågt i tak så är det. Och mörkt.
 
En typ 40x40 inspektionslucka mitt mellan väggarna så går det att inspektera och komma åt att byta om det skulle va så. Och det är fullt synligt vart luckan är och lätt att öppna utan verktyg lr konstigheter.
 
-MH- skrev:
Utanpåliggande känns lite knepigt. Tanken är att vatten/värmerören skall bort också, så min tanke var att slänga upp alithop. Kan kablarna bara läggas löst? Ev. skall jag in i taket och sätta spotlights, även om jag inte gillar dom. Men är det lågt i tak så är det. Och mörkt.
Läggas löst på vad? Jag har nog totalt inte alls fattat hur du vill ha det så jag tror inte jag har fler förslag..
 
Läggas löst ovanpå undertaket/trossbotten. Det ligger löst idag, fast i den här "kanalen" som sticker ner 15cm.
 
Det jag undrar är kanske om EKK med flera kablar får läggas i tak? Vet inte vad alla kablar är, en grov svart sak till undercentral är gissningsvis N1KV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.