Hej!

Vi bor i radhus och har fjärrvärme tillsammans med övriga ca 20 hushåll. Till våra gamla radiatorer från slutet 40-tal har vi vanlig vattenburen värme.
I badrummet på övre plan har vi en handdukstork. Denna låter ganska mycket och jag har försökt lufta den.
När jag lossar skruven kommer bara klart vatten och ingen luft. Det har med andra ord inte hjälpt ..
Lyssnar jag nära den låter det som att det står luft inuti, det susar.
Kan det vara luft i och finns det något knep för att få bort luften? Kan det komma från någon annanstans men höras i handdukstorken ändå? Är det ett problem att termostaten saknas och torken därmed står på fullt blås?
Mvh Tomas Kromad handdukstork monterad på en vit kakelvägg i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad handdukstork i badrum med synliga anslutningsrör och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på luftskruven på en handdukstork utan synlig luft eller termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Välkommen till Forumet!

Din inkoppling ser märklig ut. Normalt har man en ventil med både tillopp/retur i botten av torken. Då blir det inga problem att lufta hela torken.

Vet du vad det är för märke på torken? Man kanske isf kan kolla om den är designad för att kopplas så som hos dig.
Ett annat problem är ju att den ser "kortsluten" ut, då vattnet i princip kommer att gå i ena sidan av torken mellan tilloppet och returen och inte spridas så väl på "spjälorna", men den kanske har ett inbyggt stopp?

Edit: Det jag menar är att du verkar sakna är en sådan:

Den skulle nog både fixa bättre värme samt enklare avluftning.

iu
 
Ljudet kanske beror på för högt flöde?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är hela torken varm?
Gör det något att den låter?
 
Krilleman
Ja det där var ju innovativt sätt att koppla en handdukstork på. Någon som kanske kollat på gamla avsnitt av Martin Timell?! "Och nu är det färdigt, vad fort och enkelt det gick..."

Problemet kan vara att det inte går att lufta till höger på handdukstorken. Du får ju två högpunkter, en till vänster med luftskruv och en till höger med vinkeln som går över till förkromat kopparrör.

Hur ser det ut på returen, finns det avstängningsmöjlighet där också?

Och som någon redan påpekat så borde det ju vara korskopplat tillopp/retur så man tvingar vatten genom spjälorna.
 
Hej och tack för alla svar och välkomnanden. Är så glad att jag hittat byggahus.se som är den kunskapsbank som mina nya intressen verkligen förtjänar!

Angående vår knepiga handdukstork vet jag inte vad det är för märke på den. Den verkar inte kortsluten, eftersom alla spjälor blir varma och såvitt jag kan bedöma lika varma på varje rad.

Det gör inget för funktionen att den låter, och den låter inte något väldigt, men tillräckligt för att det ska störa mig.

Finns ingen möjlighet att stänga av på returen.

Känns som ett problem med två högpunkter som Krilleman säger. Jag ger mig på att det står luft uppe i högra hörnet.

Vad återstår? Koppla ur och fylla vatten till höger manuellt? Känns omöjligt att koppla på igen utan att få in luft... eller ska man borra, gänga och installera en "egen" luftningsskruv?
Kanske nöjer mig med att köpa en ny termostat att kränga på och hoppas att det hjälper med ljudet.
 
S
Du har en ballofix till höger på röret upp stäng den och lätta lite på sexkantsmuttern upptill , kanske
röra lite på röret så det kommer lite vatten , finns det luft där så åker det ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.