M
Vi har en trappa upp till andra våningen som knakar nåt hemskt. Stegen är "tappade" i ändarna (vet inte vad det korrekta namnet är), alltså de är aningen frästa så en smalare del av steget går in i vagnstyckena. Därför går det inte komma åt att slå in kilar under stegen, som nån rådgett mig att göra. Det är öppet mellan stegen och den knarrar inte utan knakar och knäpper högt, som att stegen hela tiden fastnar och sen släpper när man går på dem.

Trappan ska renoveras och målas så jag är inte bekymrad över att göra åverkan på den. Bör jag;

1. Ta isär hela trappan i småbitar, slipa och vaxa ändarna på stegen?
2. Dra i skruvar överallt och hoppas på det bästa?
3. Göra nåt annat?
 
M Marcus Nielsen skrev:
Trappan ska renoveras och målas så jag är inte bekymrad över att göra åverkan på den. Bör jag;

1. Ta isär hela trappan i småbitar, slipa och vaxa ändarna på stegen?
2. Dra i skruvar överallt och hoppas på det bästa?
3. Göra nåt annat?
Jag skulle rekommendera alla tre stegen :)
Lite mer detaljerat:
Ta isär trappan
Sätt ihop igen men med rikligt med ett bra lim, inte vanligt enkelt trälim,
utan tvåkomponents epoxy eller annat tvåkomponentslim.
Skruva varje trappsteg med 2 - 3 skruv i varje vangstycke

En stående bit, sättsteg,under framkanten på varje plansteg kan nog också göra verkan.
Som på denna skiss från detta eminenta forum:
Skiss som visar montering av trappsteg med skruvar och sättsteg av plywood.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-in-trappa-saettsteg.51890/
 
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sätt ihop igen men med rikligt med ett bra lim, inte vanligt enkelt trälim,
utan tvåkomponents epoxy eller annat tvåkomponentslim.
Tack för utförligt svar. Jag har läst lite här och där att trapptillverkare inte rekommenderar lim alls. Men för mig är det inga problem om det bara funkar. Jag kan förstå tanken med att träet ska få röra sig fritt med årstiden. Men har du själv gjort så här och fått det att funka bra?
 
Du kan testa med barnpuder som du sprider i skarvarna och det kan ta bort oljudet!
Sopa ett tunt lager där det gnisslar. Det kommer in i sprickorna och förhindrar att virket gnider ihop.
 
M Marcus Nielsen skrev:
Jag kan förstå tanken med att träet ska få röra sig fritt med årstiden. Men har du själv gjort så här och fått det att funka bra?
Jag är inte riktigt med där.
Skall trädelar få "röra sig fritt" mot andra trädelar, så uppstår det väl oundvikligen knarr och gnissel.
Och det är ju just när man går uppför och nedför i trappan, som de olika komponenterna belastas olika och gnids mot varandra och knarrar och gnisslar.
Så jag tror mer på en helt stum konstruktion med lim och skruv.

Vi fixade en gammal trapp en gång, men det var nu länge sedan, på 1980-talet, i en gammal fiskarstuga ute i Gbgs skärgård.

Detta påminner mig förresten om en vis-klassiker:

Och knirra knarra knirra. Min kärra, knirr och knarr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.