Nu har jag putsat grundmuren ett par gånger med C-bruk. Resultatet blir väll OK men helt nöjd är jag inte. Filtat och varit så noggrann jag kan men får inte till en homogen "slät" yta utan det blir lite "ruffigt" på vissa ställen och slätare och finare på andra. Förstår ju att det har med filtningen att göra, när man filtar osv osv men nu är frågan om det finns något ytskikt man kan dra på innan man målar ? Vet inte vad det skulle kunna vara men skadar ju inte att fråga så jag inte missar nån "enkel fix"

Vanlig sockelfärg kommer ju inte dölja något.

Att gå på med bruk och försöka bättra på små detaljer riskerar nog att se fläckigt ut eftersom det blir en annan ytfinish om man "spacklar" små fläckar med finbruk.

Att gå på med ett lager puts till gör jag icke... då får jag leva med resultatet som det är och se till att välja en förlåtande färg :)
 
Sittställning
Tror det varit för blött där du fått lite grövre yta men det är bara en gissning.
 
jo ja vet och där det har blivit för slätt har det hunnit bli för torrt/hårt. Jag har putsat ganska mkt nu och visst blir det bättre och man lär sig men det är ju ett evighetsgöra att få det perfekt när man är nybörjare så därav att ja ger upp själva putsningen
 
Frågan är ju om det är nåt som kommer synas när det är klart..?
När man putsar har man ju stenkoll på var det blir bra och mindre bra, dessutom är man ofta med ögonen i jämnhöjd och 2-3dm ifrån.
När man egentligen står på flera meters håll och kanske oftast ser neråt
 
så sant men nått jag har lärt mig är att man aldrig ska tro att färg döljer något ,,,, och skuggor och släpljus kan förvandla en "fin" vägg till ett loppverk :)

Som det är nu kommer det garanterat synas när solen lyser från sidan. Får väll leva med det som sagt men frågan är om det finns nåttt man kan rolla på :) gissar ju att så inte är fallet men men
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sittställning
A Arne999 skrev:
så sant men nått jag har lärt mig är att man aldrig ska tro att färg döljer något ,,,, och skuggor och släpljus kan förvandla en "fin" vägg till ett loppverk :)

Som det är nu kommer det garanterat synas när solen lyser från sidan. Får väll leva med det som sagt men frågan är om det finns nåttt man kan rolla på :) gissar ju att så inte är fallet men men

Tja ja, du kanske kan ta något finare och smeta upp för att jämna ut.. men det kanske är tufft
 
Att gå på med ett nytt finbruk orkar jag inte med. bara att få det att fästa bra mot befintlig relativt släta yta kommer bli ett ..elände :) skulle vilja ha nån "sörja" att smeta på men som jag gissade finns det väll ingen quick fix
 
skulle det inte gå att "borsta" av med en stålborste?

Det fina blir ruffigt och det ruffigare blir finare...

Eller en försiktig blästring?

/ATW
 
Sittställning
A Arne999 skrev:
Att gå på med ett nytt finbruk orkar jag inte med. bara att få det att fästa bra mot befintlig relativt släta yta kommer bli ett ..elände :) skulle vilja ha nån "sörja" att smeta på men som jag gissade finns det väll ingen quick fix

Finns och finns haha man kan väl alltid va kreativ med lite Weber vidhäftare och bruk med en pensel eller så
 
jo men ja vill inte slabba på nått som lossnar efter något år :)

"Borsta" kanske hade varit nått risken är att det bara blir sämre ..lutar ju åt att bara nöja mig och se det som charmigt att det inte är perfekt :)
 
Å där kom sidoljuset på förmiddagen.. ser inte bra ut.... en mulen dag på nån meters avstånd är det ok men solljuset är helt oförlåtande. SÅ frågan kvarstår nog vilka alternativ som finns. att bara putsa igen med samma bruk kommer ju inte bli mkt bättre är ja rädd...

att smeta på nått tunt bruk som bara fyller ojämnheter är jag osäker på ? Vill ju inte riskera att förstöra hela jobbet med nått ytskikt som riskerar att lossna. Finns det någon beprövad metod tro? C-bruk är vad jag använt.

Måla med nån smetig färg?

Ytbehandla med nått... risken är väll att det inte bli bättre utan bara sämre

nödalternativet att ta hem nån som kan som får fixa :)

Betongvägg med ojämnheter synliga i solljus med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väggen i sig är inte helt plan? Det där lilla kommer man aldrig bry sig om.
Tycker det ser superbra ut!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Plant är det inte och behöver inte vara. Det är en ojämn yta på hela huset med blandat natursten och block. Det jag stör mig på är att ytfinishen är olika. Ibland har det blivit helt slätt och ibland putsaktig/ruffig. små kanten och "gjopar" syns som kommer från att jag har putsat.

Sedan går hela muren i lite vågor hit å dit men det är för att underlaget är ojämt

Kikade på Beckers strukturmedel som man kan blanda i färgen. Kanske tar udden av helt släta partier?
 
Sockelfärg av en ljusare grå kulör på det där så kommer du bli supernöjd (y)
 
Sittställning
Ooohh ja låt väggen leva ! :) Ser fint ut
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.