Hej
Han en fråga om hur jag får till proportionerna.

Följande gäller:
Alla fönster är 1300mm höga
Varje båge är indelat i tre glasrutor, alltså två spröjs.

Det jag vill åstadkomma är att varje glasruta har samma mått.

Om vi utgår ifrån ett 4-luftsfönster som är 2000mm i bredd, vilka mått ska då 3-luft, 2-luft och 1-luft ha?

Jag gissar att det inte blir så enkelt som 2000, 1500, 1000, 500, då mittposter och annat ställer till det.

Tänkte att det fanns någon här som jobbar med det och enkelt kan ta fran ett svar. Det beror ju såklart på grovlek på mittpost m.m, men känn er fria att generalisera.
 
Var skall du sätta alla dessa olika fönster?
Snyggast är nog att ha likadana fönster på en fasad, t.ex. 11x13.
Om du behöver annan storlek, t.ex. i kök eller badrum, behåll då breddmåttet och sätt t.ex. ett 11x9.

Så här ungefär:
Illustration av en husfasad med likformiga fönster och ett något mindre fönster, tak med röda pannor, och grönska.
 
Tack för svar.

Jo, det är en salig blandning av bredder på de fönsteröppningar som finns.

Då huset är från 1800-talet så vill vi ha en viss stil på fonsterna.

Huset är förändrat genom åren och på 50 eller 60-tal sattes nya fönster in, och i samband med det, så karvade man ganska rejält i väggarna för att få in större fönster.

Ursprunget tror jag är ganska smala och höga fönster. Jag tänker dock inte återgå till det totalt, så den fönsteröppning som breddades från 10 dm till 20 dm får ett 4-luft istället.

Då fasaden måste fixas har jag möjligheten att förändra fönsterstorlekarna.

Jag håller med dig om ditt förslag, men tillför man spröjsade fönster till ekvationen är det också viktigt att proportionerna på de enskilda glasrutorna är den samma. Gamla spröjsade fönster har oftast en höjd på rutan som är större än rutans bredd. På 90-tals hus med lösspröjs, är det närmast proportionerna av en liggande tegelsten.

Vid närmare eftertanke tror jag faktiskt att man kan på på de förenklade måtten 500, 1000, 1500 och 2000
 
Microkatten
Antag ett 1-lufts 500-fönster är totalt 480mm brett, med 40 mm från utsidan synliga karmsidostycken på var sida. Då blir bågen 400mm bred, lite förenklat.

För ett 2-lufts 1000-fönster, 980mm brett, blir då bredden av 2 karmsidostycken + 2 bågar 40+40+400+400=880mm. Då blir det 100mm över till (synlig) mittpost, men den brukar snarare vara 25-30mm. Så den totala bredden på ett 2-luft blir alltså 910mm, vilket inte är standard 10-modul.

Hur gör fönstertillverkarna?
 
Redigerat:
Microkatten Microkatten skrev:
Hur gör fönstertillverkarna?
Jag gissar att fönstertillverkarna inte bryr sig. De tillverkar enligt de mått de fått
 
Microkatten
Så slutsatsen är då att du inte får samma storlek på dina glasrutor med standardmodulmåtten.

Om du utgår från 4-lufts 20-modul och siffror enligt ovan så blir bredden på dina fönsterbågar (1980-40-40-30-30-30)/4 = 452,5mm.

1-luft karmbredd blir då 452,5+40+40=532,5mm, d.v.s. 52,5mm bredare än 5-modul.
Varje luft ökar sedan på bredden med 452,5+30 = 482,5mm

Om du istället skulle använda standardmodulmått så blir din 1-luftsbåge 52,5mm smalare än 4-luftsbågen. Ganska stor skillnad alltså. Eftersom höjden är samma så blir även proportionerna på glasrutorna olika för de olika luft-varianterna.
 
Kan du inte ha kvar samma proportioner som ursprungligen på bågarna men sätta en extra båge på sidan? Kör du varianten som är något senare än ditt hus, med små spröjs uppe blir det nog ännu enklare att få till formatet?

flaggfc3b6nster_a_01.jpg
 
Microkatten Microkatten skrev:
Så slutsatsen är då att du inte får samma storlek på dina glasrutor med standardmodulmåtten.

Om du utgår från 4-lufts 20-modul och siffror enligt ovan så blir bredden på dina fönsterbågar (1980-40-40-30-30-30)/4 = 452,5mm.

1-luft karmbredd blir då 452,5+40+40=532,5mm, d.v.s. 52,5mm bredare än 5-modul.
Varje luft ökar sedan på bredden med 452,5+30 = 482,5mm

Om du istället skulle använda standardmodulmått så blir din 1-luftsbåge 52,5mm smalare än 4-luftsbågen. Ganska stor skillnad alltså. Eftersom höjden är samma så blir även proportionerna på glasrutorna olika för de olika luft-varianterna.
Tack för det!
Jo, det blir ju en ganska stor skillnad. Hmm, värt att fundera på. Måste också kontrollera om fönstertillverkarna alla använder 30mm för mittposten, eller om det varierar.
 
J JohanLun skrev:
Kan du inte ha kvar samma proportioner som ursprungligen på bågarna men sätta en extra båge på sidan? Kör du varianten som är något senare än ditt hus, med små spröjs uppe blir det nog ännu enklare att få till formatet?

[bild]
Intressant, men vi har nog bestämt oss för modellen. Kommer du verkligen ifrån problematiken med ditt exempel? Blir det inte samma sak med glasrutorna i vädringsfönstret?
 
Tillverkar de inte fönster exakt efter de mått du vill ha, givet att du inte köper lågpris-plastfönster från polen, men de blir ändå så fula så då kan du skita i proportionerna... ;)
 
J JohanLun skrev:
Tillverkar de inte fönster exakt efter de mått du vill ha, givet att du inte köper lågpris-plastfönster från polen, men de blir ändå så fula så då kan du skita i proportionerna... ;)
Så som jag förstått det, så är det en markant skillnad i pris om man håller sig till standradmodulmått, eller måttbeställer på millimetern. Även hos de etablerade tillverkarna i sverige. Eller?

Allting är ju en kompromiss. Vi är inte gjorda av pengar ;)
 
Gör som jag, jaga fönster på blocket, har fått tag på ca 3 + 4 fönster som har nästan på cm rätt mått, fick med några som var 3-luft breda som jag troligen kan bygga om till 2-luft, så det räcker till i princip hela nedervåningen. Jag tror jag har betalat mindre än 15.000 för alla dessa tillsammans, visserligen lite jobb med att måla, kitta om, byta några rutor etc som väntar (har bara monterat in 2st än) men virket är så mkt bättre än nytt virke och kostnaden är som ett enda fönster för hela nedervåningen :) Plus gammal känsla. Men konceptet gör att jag troligen kommer få hålla på ett par år innan alla är på plats (men jag hinner inte fixa rummen som fönstren sitter i fortare heller så...)

Ibland kommer det ut många fönster "i klump" på blocket när ett hus rivs typ, då är de nästan "gratis"... Men man måste ha framförhållning och orka leta...
 
Jo, så skulle jag också vilja göra. Frågan är om jag har tålamodet för det.
 
Det rivs ju (tyvärr) massor av gamla hus, försök få tag på fönster från ett hus som ska rivas, det verkar inte vara rusning utan ofta tuggar nog grävskopan upp dem, du får dem nog nästan gratis om du tar ut dem själv?

Frågan hur man hittar dessa hus...
 
Håller med TS om att jobba med att de enskilda rutorna skall ha samma proportioner. Det går att beställa exakta mått, men räkna med ett påslag på 15-20% för i stort sett samma storlek. Flaggfönster kan hjälpa till, även med att tömma plånboken snabbare.
När jag byggde nytt var basfönstret 2-lufts 2:0 11x14. Resten blev 16x14, 6x14, 11x10, 6x10, 11x6, Det gjorde varje ruta blev ungefär 39x39 med någon cm upp eller ner, att brösthöjden samma som ett bord (72cm) och alla spröjs linjerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.