Hej!

Har köpt en gammal skola från ptja 20-talet, vattenburet system med en jäkla massa element men det fattas termostater, på vartenda element, har ingen lust att ta bort hela t kopplingen då den är inmålad utan undrar om det finns någon annan lösning som ni kanske vet om?

Tack på förhand..
 
  • Målad radiator med en borttagen termostatknopp och synlig ventilstam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gammal termostatventil avsedd för vattenburet värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av ett gammalt radiatorventil utan termostat, med inmålad rörkoppling mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutmått mäter dimensionen på en radiatoranslutning utan termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Behöver du termostater ?
Vad har du för uppvärmning?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Ja, det fattas termostater på alla element och hittar inget som man kan ersätta dessa gängor med. Jag har bergvärme
 
Då behöver du inga, och skall inte ha termostater. Så du kan sluta leta och spara de pengarna.
 
Så hur ska jag balansera värmen i de olika rumme, dvs sovrm/vardagsrum?

Och varför ska jag inte ha termostater?
 
Du balanserar värmen via att strypa de element där du vill ha svalare. Det finns en justerskruv i nedre anslutningen. Alternativt termostatventil endast i det rum där du vill ha svalare.
En värmepump skall kunna jobba med så låg temperatur på framledningen som möjligt. Dvs elementen skall inte strypas utan kunna ha så stor värmeavledningayta som möjligt.
Värmepumpens drift styrs av utetemperaturen. Så du skall ha helt öppna radiatorer och justera värmekurvan så att temperaturen inne blir som du vill ha det. Bara strypa flödet till elementen i de rumsnummer vill ha svalare.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.