Hej!
Jag skulle vilja ha tips hur jag ska gå till väga att få stenplattorna att sitta fast stadigt, (det är dom som är utåt sett jag tänker på) som det är tänkt nu blir det en glipa på 1cm mella stenplattan och stenblocket. Kanske är dåligt formulerat, men hoppas ni förstår hur jag menar.
DSC00546.jpg

DSC00547.jpg

Ser det konstigt ut om man fyller sand mellan blocken?
 
Det är helt rätt mad sand, eller stenmjöl, mellan plattorna. Sopa ner så mycket du kan mellan plattorna, och vill du kan du också vattna ytan så sanden/stenmjölet verkligen hamnar rätt.

Vad gäller ytterraden är det lite svårt att se vad du ska ha utanför? Du måste lägga emot någonting annars kommer de flytta sig med tiden. Om du inte har tänkt lägga emot typ matjord eller någon annan massa, skulle jag prova att blanda till lite betong och lägga emot.
 
Det blir bara grus som ligger emot plattorna, men hur blir det om man fyller lite betong mellan plattorna och blocken?
 
Finns det inget sättlim som funkar, tänkte föreslå pl400, men här har väl det sina begräsningar.
 
Jag tänker också på betong, jag har en 10 cm platta under plattorna vid ingången, väldigt stadig och behöver aldrig läggas om.

Protte
 
Danielw skrev:
Det blir bara grus som ligger emot plattorna, men hur blir det om man fyller lite betong mellan plattorna och blocken?
Hm, ja varför inte?! Du menar att du "förankrar" de stående plattorna i de liggande och på så sätt förhindrar att de flyttar sig. Jag har aldrig prövat själv så jag vågar inte uttala mig. Kanske är det lättare med något sättlim som pbengtsson föreslår? Du får ju inte rum med så mycket betong menar jag...

Klurigt problem :x
 
Man plockar bort plattorna inanför "ramen", gräver ur och fyller med betong och lägger tillbaka plattorna.
Det kommer att bli ett enda "block".

Protte
 
prototypen skrev:
Man plockar bort plattorna inanför "ramen", gräver ur och fyller med betong och lägger tillbaka plattorna.
Det kommer att bli ett enda "block".

Protte
Där har vi det!
 
Jag gjorde så här istället. Vart faktiskt nöjd.
(Fortsättning nästa år)

"Mobilbilder"

DSC00548.jpg
DSC00549.jpg
 
Redigerat:
Aha, det var en trappa/entré du skulle göra! Bra jobbat!
 
Tackar, kanske skulle skrivit att det skulle bli det.
 
Jo, det är väl skillnad på kant till ett land och en trappa i fråga om hur hållbart man ska göra det, men det löste du ju ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.