Har precis fått mitt hus färdigt renoverat. Problemet är mina nya golv. Jag la golven rätt tidiigt i renoveringen och sen fick vi tyvärr slippa om vissa väggar. plus att byggarna gick in och ut med skor och det va är damm på alla golv.

Vi har tvättat skruppat , torkat dammsugit golvena många gånger men de är matta och flammiga.
Tips?

Golven är valnöt
 
OFTAST har laminatet ett laminat ytskikt. Som bänkskivor. Bör rengöras med enbart vatten.
Du kan testa rengöra med grovrent och sen med vatten 5 liter hink, 1 dl vanlig ättika eller sköljmedel till diskmaskin och 2 matskedar bikarbonat.
Hjälper inte detta, vet inte vad du ska göra.
Den sistnämnda satsen använder vi själva. Perfekt! Golven återfår lyster.
 
T
Varför täckte du inte golven med täckpapp, tex "mjölkpapp"?
 
tank77 skrev:
Varför täckte du inte golven med täckpapp, tex "mjölkpapp"?
Nästa gång gör han det. En del vill lära sig på egna misstag.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
jonaslatt skrev:
Golven är valnöt
Då är det inte ett laminatgolv. Laminatgolv är vanlig HDF-skiva med ett foto inbakat i plast...
Så, är det valnöt på riktigt, eller ett foto av valnöt? Det ger ju viss skillnad när det kommer till rengöring.
 
Jag har laminat golv med Valnöt foto. Huset va i princip klart så jag la golvet. Sen fick vi åka och operera hjärtat på lilltjejen och under tiden gick byggarna in och ut som de ville med skor på. Nu har jag sett att golvet är inte skitigt. Tvättar jag golvet så ser det som nytt ut. Går man en gång så syns alla fotspår. Jag har läst massa om detta men inga tips funkar, vinäger, ättika, vatten mm.
Någon skrev tallsåpa . Va tror ni.? Fler tips.?
 
Redigerat:
Jag provade detta men tyvärr ingen skillnad. Det ser bra ut tills man går på det. Precis som en fett hinna. Om du använder sån mopp. Hur får du på vattnet? Doppar den?
 
Skaft = skaft
Mopp= microfiberduk.

Tar moppen från skaftet och doppar i blandningen. Drar ut vätskan så mycket att den när vi moppar, ser man fukten på golvet.
Sköljer i rent vatten och tar en gång omgång till.

En gång när hunden bajsade, rengörde för hand nästan hela golvet med nästan samma blandning (grovrent istället för yes). Använde vanlig microfiberduk.

Det är bara upprepa tills det blir rent. Tyvärr.

Edit. Ni har kanske feta tofflor? Det hade vi en gång. Fick skaffa andra med flice under.
 
Hej igen. Jag fick pengarna tillbaka för golvet och rev ut allt och la nytt i hela huset. Tror ni inte skiten är tillbaka? Alla golv är precis likafdana och nu ligger det ändå ett annat golv. Detta golv tvättade jag första dagen med vatten bara. Har provat allt.. Försvinner när man tvättar kommer tillbaka direkt när man går. Det enda jag inte byte va klinkers i hall och badrums mattan. Så troligen fanns det "kvar" där och ut på nya golvet? För klinkersen syns massa fotspår på nu också. Tips blir lite mer galen än tidigare.
IMAG6303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMAG6297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMAG6301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet va ny tvättat några timmar innan kortet togs
 
Vi har varken tofflor eller skor inne. Det är ett alternativ. Flera?
 
Det är inte så att ni har byggdamm i luften i huset som lägger sig på golven? Efter ett bygge kan det ta månader innan detta försvinner trots oavbruten städning. Är som en tunn hinna av ett mycket fint pulver.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Svårt att tro det e damm mer en genomskinlig hinna på golvet. Så golvet ser matt och skitigt ut. Barnen kryper mycket och deras kläder och fötter blir mörka.
 
Redigerat:
Vad vågar man "skrubba" med? Ligga på alla fyra och skrubba med trasa? Provade ättika och vatten i morse utan resultat. Kan man ha något som "river" lite mer än en trasa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.