Hej!

När vi köpte vårt radhus så hade de förra ägarna tappat bort ritningarna och kommunen har inte direkt kunnat bistå med någon hjälp.

Men när jag var på ett litet ärende hos grannarna vägg i vägg förra helgen så frågade jag dem om de hade ritningar, vilket de hade.

Problemet är att det är original ritningarna på blåpapper? I vilket fall är de över 50år gamla och har garanterat sett sina bättre dagar. Dessutom är deras hus spegelvänt mot vårat.

Så jag undrar kort och gott om det är någon som anlitat arkitekt eller liknande för att få sina ritningar avritade?

Hade varit skönt att ha egna ritningar som är rättvända då vi har för avsikt att ansöka om bygglov längre fram :)

Mvh
 
tommib
Har aldrig anlitat arkitekt för det eller något annat, men borde du inte kunna knalla in på t.ex arkitektkopia och få grannarnas ritningar scannade? Sen är det bara att spegelvända dem i datorn.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Problemet är att pappret är grått typ och linjerna nästan går in i pappret nyans. Så man ser inte väggar och sånt jättetydligt, har försökt scanna de men kvalitén blir så dålig att väggar försvinner etc. På kopian.

Därför skulle jag vilja ha det avritat och gärna även på datorfil :)
 
tommib
Har du försökt scanna själv eller har du låtit en firma göra det? Det här är liksom det arkitektkopia och andra liknande firmor har som specifik nisch. De har nog verktyg för det mesta. När jag kollar deras hemsida lite snabbt verkar de erbjuda andra tjänster också när det gäller ritningar.
 
tommib skrev:
Har du försökt scanna själv eller har du låtit en firma göra det? Det här är liksom det arkitektkopia och andra liknande firmor har som specifik nisch. De har nog verktyg för det mesta. När jag kollar deras hemsida lite snabbt verkar de erbjuda andra tjänster också när det gäller ritningar.
Kartavdelningen på kommunen har skött kopieringen.

Får ta och höra av mig till dem och se :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Har nu varit i kontakt med arkitektkopia och de sysslade inte med ritning av hus.

Så nu riktar jag frågan på nytt, någon som gjort detta? Och hur har ni isåfall gått till väga? :)
 
Jarlsgård skrev:
Har nu varit i kontakt med arkitektkopia och de sysslade inte med ritning av hus.

Så nu riktar jag frågan på nytt, någon som gjort detta? Och hur har ni isåfall gått till väga? :)
Men tanken var väl inte att Arkitektkopia skulle rita om utan med sin kunskap och utrustning lyckas scanna/kopiera ritningarna?
 
  • Gilla
dan-lind
  • Laddar…
T
Ta kontakt med en arkitektfirma som förmodligen har programvara för ändamålet. De har troligen något "ritbiträde" eller liknande som kan göra det utan att ta timpris för en arkitekt eller om de kan ge dig ett fast pris för att rita av originalritningen.

Det borde inte ta så lång tid att göra om måtten finns. Finns inte mått på ritningen kanske du kan mäta och sätta ut dem för att spara en slant.(Jag utgår från att dina kopior är i skala)

Annars har det ju figurerat en person på forumet som studerat till arkitekt som erbjudit sig att hjälpa till med diverse ritjobb. Jag minns inte vad han heter men det går nog att söka fram i forumet.
 
Testarn skrev:
Ta kontakt med en arkitektfirma som förmodligen har programvara för ändamålet. De har troligen något "ritbiträde" eller liknande som kan göra det utan att ta timpris för en arkitekt eller om de kan ge dig ett fast pris för att rita av originalritningen.

Det borde inte ta så lång tid att göra om måtten finns. Finns inte mått på ritningen kanske du kan mäta och sätta ut dem för att spara en slant.(Jag utgår från att dina kopior är i skala)

Annars har det ju figurerat en person på forumet som studerat till arkitekt som erbjudit sig att hjälpa till med diverse ritjobb. Jag minns inte vad han heter men det går nog att söka fram i forumet.
Tack!

Jo ritningen är skalenlig och alla mått stämmer, även om det finns mindre avvikelser i planlösningen invändigt.

Får rota tag på någon firma och kolla :) ska se om jag kan hitta honom också!
 
Men är verkligen originalen så dåliga att dom inte går att kopiera??

Jag har fått omgjort blåkopior från 1925 till vanliga svart-vita kopior hos den lokala kopieringsfirman som fixade och donade med att göra blått till vitt och de svaga vita linjerna och text till vanligt svart. Samtidigt körde jag på samma sätt gulnade ritningar från 60-talet där pappret var gult och linjer och text rödaktigt så att det nästan inte syntes till likadana svartvita kopior.
 
Jag hade ritat det själv i tex sketchup. Mät upp ritningen med linjal.
 
Uppljusad ritning av en byggnadsplan med svårlästa mått och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser ena halvan ut av ritningen, där vi försökt ljusa upp den för att se linjerna tydligare.
 
vanhaniemi skrev:
Jag hade ritat det själv i tex sketchup. Mät upp ritningen med linjal.
Har försökt förstå mig på sketchup men blir inte klok på det :/
 
Finns även Draftsight som är lite mer ändamålsenligt.
 
ghoti skrev:
Finns även Draftsight som är lite mer ändamålsenligt.
På vilket sätt? Vilket är ändamålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.