Hejsan,

Mitt namn är Mattias och jag bor i sydöstra Blekinge. Jag har nyligen tagit över min mormors gamla hus från 1920. På tomten finns en grävd brunn med cementringar i, jag uppskattar brunnens djup till ca 3,5 meter (diameter ca: 1.10m) och vattenståndet när jag kollade i den för 3 veckor låg på 1,10 meter. Vattenprover är tagna och ser ut på följande vis.

PH: 5,9
Järn: 0,28 mg/l
Mangan: 0,01 mg/l
Lukt: Ingen
Färg: 30 mg/l
Grumlighet: Ingen
Hårdhet: 1,0 dh
Ledningsförmåga: 25mS/m
Radon 0bq/l
COD (Humus) 2mg/l

Värt att nämna är att brunnen inte har använts så flitigt de senaste åren och den största anmärkningen på vattnet ligger ju som synes på PH-värde och färg.
Nu till min fråga. Bör jag tömma brunnen på allt vatten? hittade nyligen en mus i den.. Bör jag byta bottensand? inte gjort på de senaste 25 åren. I såfall vad bör jag ha för sand, det pratas om tvättad kvartssand, är detta viktig eller funkar det med "vanlig"? Vilka olika sorters grovlek bör det vara på sanden? Både singel och sand? Som det ser ut nu är det ett trälock på brunnen men ingen ventilation, har det stor betydelse? 2 meter från brunnen står dessutom en granhäck som är ca 6 meter, bör jag ta ner denna?
Vad är ett "normalt" flöde på en brunn? Bör den fyllas till samma nivå på en dag? Förlåt alla dessa dumma frågor, men jag är ganska ny på detta. Hoppas på er hjälp:)

M.v.h/Mattias
 
Hej

Lite svar, ta det för att vara min åsikt och inte för dagens sanning:)


Bör jag tömma brunnen på allt vatten?
Ja, det är inte fel att cirkulera vattnet ordentligt. Gärna några gånger med någon dag mellan.
Dessutom får du ett hum om hur fort vattnet rinner tillbaka, och därigenom vet du flödet på tillflödet.


hittade nyligen en mus i den..
Aj :/ Har säkert något med locket att göra. du bör byta eller göra ett nytt om det är i dåligt skick.

Bör jag byta bottensand?
Ingen aning, men du bör iaf passa på och kolla hur mycket skit/mög/organsikt mtrl som ligger på botten när du ändå tömmer den. Och då även städa undan det.
Ta det lugnt när du klättrar ner (på en steg tex) och ha en övervakare stående bredvid som ser till att du inte svimmar om det är ont om syre därnere.

Som det ser ut nu är det ett trälock på brunnen men ingen ventilation, har det stor betydelse?

2 meter från brunnen står dessutom en granhäck som är ca 6 meter, bör jag ta ner denna?
Nä, ska nog inte vara så farligt.


Vad är ett "normalt" flöde på en brunn?
Det är unikt per brunn, du får se till hushållet hur mycket du behöver

Bör den fyllas till samma nivå på en dag?
Den bör återfyllas på några timmar, till någon dag, annars är det rätt snålt.
 
Tack Corre!

Någon som har bra koll på vilken sorts sand som ska ersätta det gamla möget i botten? Tvättad makadam pratas det en del om, BARA makadam eller även grus? Pratade med en gammal man som sade att man kunde lägga en bädd med snäckskal i botten för att höja PH-värdet. Vad tror ni?
 
du skulle kunna ta ner granarna om de nu suger upp ditt vatten. Det hade inte varit någon tvekan om det stått pilar istället för granarna.

om du är rädd för musen kan du klorera i brunnen men troligen är det ingen fara.

men för ditt ph och järn (så lite järn) ska det räcka med ett avsyrningsfilter
 
Ska nog klura lite på att ta ner den där granhäcken. Tack för svar! Men de här med sanden stör mig fortfarande.. Jag ska forska vidare.. Vill helt enkelt få reda på vad som är den bästa "bottenfyllningen" när jag har skopat upp den där äckliga sörjan som ligger där nu.
Någon som har koll på vart man kan hitta en slamsugningsbil som tömmer dricksvatten brunnar runt Karlskrona-området?
 
Ring till sita dom borde kunna lösa det. Har själv tömt många brunnar men aldrig varit med om att fylla på med grus i dom, har faktiskt aldrig hört någon göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.