Hej.

Har tagit mig i kragen och fixat en användare här nu för det kommer ALLTID frågor och funderingar.

Flyttade in i huset för ett år sedan nu i dagarna.Det är en 1/2 plans villa med altan på kortsidan i söderläge (tror jag det blir).Problemet är att det blir fruktansvärt varmt på den inglasade altanen på 30kvm.Taket är kanalplast och golvet är tryckad trall som är inoljad.Nu är det vita panelgardiner för varje glasparti.Hur det ser ut under är jag inte säker på men det är iaf plast/duk under trallen.Tanken enligt säljaren var att det skulle bli golvvärme på altanen så det finns rör för detta i plattan av huset men han lungnade sig :p.

Min tanke är att sätta innertak med isolering mellan.Är detta en bra ide eller kommer innertaket att rötna bort efter ett tag pga kondensen under kanalplasten?.
 
Det enkla och tråkiga svaret är väl egentligen att man inte ska ha pensionärskuvöser i söderläge, det blir för varmt.

Sedan tror jag du menar EN OCH en halvplansvilla, eller 1,5-plansvilla, inte halvplansvilla?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Riv bort taket och slå på råspont. Sen väljer du ett av följande takbeläggningar: Plåt, papp eller tegel så får du ner temperaturen och du kan isolera sedan om du vill ha upp värmen på vintern.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Råspontat tak med papper på håller inte värmen borta.:confused:
Har det på min kuvös och det blir varmt som i en bastu när solen har legat på ett antal timmar.
Tror att man måste isolera taket för att få ner värmen någorlunda.
 
Micro skrev:
Råspontat tak med papper på håller inte värmen borta.:confused:
Har det på min kuvös och det blir varmt som i en bastu när solen har legat på ett antal timmar.
Tror att man måste isolera taket för att få ner värmen någorlunda.
Det är stor skillnad mot ett plasttak. Men varmt blir det ändå.
 
Hehe ja ett halvplanshus är ett rätt lågt ett så jag tror inte värmen på altanen är det största bekymret :p.

Det är så jävligt altså..Tanken har slagit mig faktiskt att lägga nytt tak.Som det är nu så är det 60-70 grader enligt termometern när man kommer hem efter jobbet en fin dag.Sen ligger sovrummet innanför.
 
En varm sommardag kan temperaturen vara en bra bit över +45°c när solen har lyst från middagstid till sena eftermiddagen här hos oss.
Ändå kan jag öppna upp hela långsidan på altanen.
Ska prova att isolera mitt tak om jag får tummen ur någon gång , samt fixa ett öppningsbart fönster på kortsidan för att kanske kunna fixa bättre korsdrag.
Fast jag håller med om att det är bättre än plasttak.:D
 
Har 3 partier med 3 "dörrar" i på långsidan och två på ena kortsidan sen ett parti med 2 fönster.Sen är det 2 partier med 2 Fönster i på andra sidan.Man får öppna allt när man kommer hem.Set har bångnat sprojsen på husfönstrena inne på altanen :p.Ett fristående uterum är nog melodin igentligen.
 
Nu är värmen tillbaka och även jag ;).Har kvar samma problem än då jag inte gjort något..Konstigt va hehe.Farsan pratade om detta på sitt jobb.Då var det en som hade samma problem.Då hade han satt innertak av råspont men lämnat en luftkanal runt om.Är det värt det?.Vill inte gärna upp på taket och härja.Sen vette fan om jag har råd att byta ut taket.Råsponten är den samma men sen papp och plåt eller tegel.Men jag antar att det vore melodin dock.
 
  • Gilla
Deek
  • Laddar…
Tömpa skrev:
Som det är nu så är det 60-70 grader enligt termometern när man kommer hem efter jobbet en fin dag.Sen ligger sovrummet innanför.
Kan man inte lämna all dörrarna och fönster öppna när man går till jobbet? Eller är det lika illa då också? Eller kommer det inte ohyra och banditer i så fall?
 
Tyvärr kommer grannarnas katter in och byns skator (fåglara).Men har lämnat fönstren lite öppna i gavlarna och en bordsfläkt för att få lite rotation på luften.Ikväll hade vi 26grader i sovrummet som ligger innanför altanen.Som nyblivna föräldrar så är det ennu en sak som påfrestar.
 
Det senare är ju enkelt löst om man har luftvärmepump: Håll alla husets fönster och dörrar stängda när det är sol, och fäll ner alla markiser. Kör sedan luftvärmepumpen på kyla en timme på eftermiddagen.

Men att ha inglasad altan framför ett sovrum är som sagt dumt. Mycket svårt att vädra ut värmen på sommaren.
 
Försök fixa någon slags ventilation. T.ex. med ventiler uppe och nere, så att uppvärmd luft stiger ut i de övre ventilerna och svalare luft kommer in nertill. Och rejäla öppning bör det nog vara. Sätt för dem med nät så att djuren håller sig utanför.
 
Solfilm på utsidan av glaset, luftspalt i taket (utvändig) och fläkt så ska du nog får ner temperaturen några grader.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi har satt skuggtak (tyg) mellan takstolarna under kanalplasten. Gjorde stor skillnad. Blir behagligare ljus också när solen ligger på. Har även några myggnätsfönster att sätta in när det är riktigt varmt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.