Jag började lägga ut golvvärmeslangen idag på mitt spårade spångolv där jag fräst egna vändningar.

Jag upptäckte då ganska snabbt att slangen böjde sig lite grann precis innan och efter vändningarna. Dvs slangen trycks mot spånet i spåret så att slangen trycks ihop/kläms vilket resulterar i att slangen sticker upp ovanför spånskivan. Jag har använt en fräsmall till vändningar köpt för ändamålet så det borde gå att få ner slangen tycker jag.

Är det någon som har något tips på hur jag ska få till vändningarna utan att slangen kläms? Jag tar tacksamt emot tips.
 
B
Bild kanske? Jag fattar inte...
 
Jag förstår, det var inte helt att försöka förklara. Slangen kläms enligt bilden mot spårets sida vilket gör att slangen blir oval och därmed hamnar ovanför golvet med ca 1-2 mm
Vattenpass ovanpå en klämd vit slang som resulterar i att den blir oval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dannnnnnne och 1 till
  • Laddar…
Prova med att fylla slangen med varmvatten och plugga ändarna med en träplugg, du kan inte ana hur snäll den blir
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för tipset. Jag vet dock inte hur bekväm jag känner mig att fylla slangen med vatten när jag inte har ett våtutrymme och bara spångolv på hela våningsplanet. Jag ska lägga 5 slingor på nybyggd övervåning. Själva vattenhanteringen överlåter jag gärna till röris.
 
Idé: kan man slänga in slangen i torkskåpet på 60 grader eller är det för kallt? Den kanske hinner svalna igen innan man petat ner den i spåret?
 
Det med vatten är inga problem, bara plugga ordentligt. Det med torkskåpet har jag aldrig provat , Tja varför inte, du får prova
 
Nissens
R Rikard HT skrev:
Idé: kan man slänga in slangen i torkskåpet på 60 grader eller är det för kallt? Den kanske hinner svalna igen innan man petat ner den i spåret?
Hårfön på plats kanske?
 
Nissens Nissens skrev:
Hårfön på plats kanske?
Hårfön har jag redan testat :), funkar inte. Kanske talar emot torkskåp också.
 
Den enda tänkbara orsaken jag kan se, är att du trots allt använt fel fräsmall. Eller möjligen fräst på fel sätt. För det ska inte bli så att röret kläms och plattas till.
Att försöka värma PEX i det fallet är helt meningslöst, då materialet har den egenskapen att det automatiskt återgår till utgångsläget då det svalnar.
 
Ja, det är väl egentligen min slutsats också även om fräsmallen är köpt för rätt dimension, 200 cc, och jag fräst enligt instruktion från tillverkaren. Lösningen blev att jag fick ta fram överhandsfräsen och fräsa spåren lite djupare i vändningarna så att jag får ser slangen ordentligt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.