Har lite problem med jfb som löser ut sporadiskt. Jag jobbar på att hitta felet. Men har insett att jag vill ha koll på när strömmen försvinner hemma så att jag kan be grannar kolla till huset i de fall då jag är bortrest på jobb.

Är det någon som har förslag på någon pålitlig lösning för detta?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mitt larm löser den biten åt mig.
 
T tgr_se skrev:
Mitt larm löser den biten åt mig.
Jag har inget larm, utan kör Unifi Protect för kameraövervakning. Så detta svar hjälper föga
 
Köp en UPS så kanske ditt unifi system kan övervaka den och höra av sig.
 
Hitta felet är den bästa lösningen. Man ska mäta med isolationsprovare och lokalisera den felaktiga gruppen och sedan hitta felet (som förmodligen ligger utomhus och strömmen läcker när det är alldeles för fuktigt).
Det kan vara så att du har för stort hus och bara en JFB. Varje apparat har egna läckströmmar vid drift, särskild gamla, och när summan överstiger 30 mA en vis tid bryter JFB.
I så fall ska anläggningen uppdelas i 2 st. JFB.

Om man vill ha sms - installera larmet i huset, den skickar notiser vit strömavbrott och du har skyddat huset samtidigt:)
 
Ups för nätverksutrustningen har jag funderat på.

Ja min elektriker kommer ut under dagen och ska kolla på det. Kommer dela upp så panna och kyl/frys går på egen jfb som ett första steg. Sedan misstänker jag en lyktstolpe:)

Men oavsett så vill jag ha bättre koll om något händer då jag reser mycket utanför Sverige.

Kanske finns det en ups som kan skicka notis vid strömbortfall?
 
Ett arbetsströmsrelä som faller vid strömbortfall och en nät/batteridriven uppringare funkar.
 
E elmont skrev:
Ett arbetsströmsrelä som faller vid strömbortfall och en nät/batteridriven uppringare funkar.
Kan du ge exempel på produkter?
 
  • Gilla
Niburu
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Ups för nätverksutrustningen har jag funderat på.

Ja min elektriker kommer ut under dagen och ska kolla på det. Kommer dela upp så panna och kyl/frys går på egen jfb som ett första steg. Sedan misstänker jag en lyktstolpe:)

Men oavsett så vill jag ha bättre koll om något händer då jag reser mycket utanför Sverige.

Kanske finns det en ups som kan skicka notis vid strömbortfall?
Om man har lite kunskap om IT språk eller önskan att lära sig hobby-elektronik kan man skapa en sådan grej relativt billigt med hjälp av Ett utvecklingskort NODE MCU och en gammal telefon, borde finnas många tutorials angående detta, inte så svårt.
 
Eller löser ditt problem gör den ju inte men den gör det du efterfrågar. Du ska ju helst fixa det som gör att din JFB löser ut.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
En Ontech GSM 9040 löser ditt problem, och så får du en hel del andra funktioner på köpet.
[länk]
Sälj i ett flertal affärskedjor som Classe, Teknikmagasinet m.fl.
Tackar! Ja den kikade jag på hos Kjell. Verkar vara en enkel fix på övervakningen som borde räcka då den larmar via SMS när strömmen till den klipps, vilket är vad jag söker.

Givetvis ska problemet lösas parallellt som sagt :)
 
P pennybridge skrev:
Har lite problem med jfb som löser ut sporadiskt. Jag jobbar på att hitta felet. Men har insett att jag vill ha koll på när strömmen försvinner hemma så att jag kan be grannar kolla till huset i de fall då jag är bortrest på jobb.
Är det någon som har förslag på någon pålitlig lösning för detta?
Jag kör med UptimeRobot.
Helt gratis, och pingar några av mina enheter som är anslutna till internet.
Jag får ett mail när en enhet inte svarar och ett när den är tillbaka.
Det går givetvis inte skilja på ström eller internetavbrott, men för mig är båda lika viktiga och kräver ändå kontroll av huset.
Skärmdump från UptimeRobot som visar status för olika enheter, inklusive kameror och nätverksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag kör med UptimeRobot.
Helt gratis, och pingar några av mina enheter som är anslutna till internet.
Jag får ett mail när en enhet inte svarar och ett när den är tillbaka.
Det går givetvis inte skilja på ström eller internetavbrott, men för mig är båda lika viktiga och kräver ändå kontroll av huset.
[bild]
Så du har öppet ut för ping endast?
 
P pennybridge skrev:
Så du har öppet ut för ping endast?
Jag är ingen nätverkstekniker, så jag letade helt enkelt upp portar som enheterna svarade på och så använde jag dem.
Bra eller dåligt vet jag inte, men det funkar för mig.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.