Har en Husqvarna 3027 som jag försöker få fart på i ett gammalt torp. Har bland annat renoverat skorstenen och ska snart ge mig på att fräscha upp vedspisen.

När jag drog fram vedspisen släppte det gamla murbruket och även stosen följde med och sitter nu fast bak på vedspisen. Se bild.


Har testat att få loss den genom att banka, smörja m.m, men den sitter som berget. Är det någon som ställts in för något liknande eller bara har ett förslag på hur jag kan få den att släppa? Antagligen är den tätad med fog, stålull eller liknande vilket gör att den sitter ordentligt.
 
  • Rostig rörledning genom murad vägg, skräp, blå sopsäck, mörkt utrymme, grusig mark, förfallen inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske går att värma loss den, sen banka/knacka på den. Onekligen sitter den tätt och ordentligt. Kan kanske ”rostat” ihop sig.
 
Säkert tätad med pannkitt, blir hårt som tusan och håller emot bra, det enda som gäller är att knacka/knacka måååånga gånger, är det smide/järn i den så tål den mycket och kan Och försöka röra/rucka på den emellan åt, skam den som ger sig, kan ta ett tag innan den vill röra på sig.
PS är du säker på att det är en lös del och inte en hel del som är inmurad. Kolla insidan och ev om det finns en svets mellan den yttre delen och den som går in i murstocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.