Hej!
Kaklade nyss om i köket (för första gången) och märkte att jag gjort en ordentlig miss. Tejpade köksbänkskivan så att den skulle skyddas, men glömde ta bort den. Så nu sitter tejpen kvar, intäckt med ca 1 m.m. kakelmassa och är omöjlig att få bort. Mellan bänken och nedersta raden kakel sitter även några kakelkryss fast som inte lossnar. Har någon nåt tips om hur jag skulle göra för att få bort allt så att man får en snygg silikon kant dit efteråt? (Har prövar med kniv, men fästmassan är väldigt hård och jag är rädd att jag skadar diskbänken (laminat))

tack!
 
T
Just kniven ska du använda, en hederlig Stanleykniv sköter jobbet galant! Tryck hårt med kniven bara........
 
tja, ja får väl fortsätta kämpa då =)
 
spelar det egentligen någon roll om kakelkryssen sitter kvar, man kan väl bara foga över dessa, eller? :)
 
Tapen skär du bort med kniven. Många lätta snitt. Annars kan du skära genom laminatet. Att rispa den, gör inget. Du kan dra sen en sträng silicon i fogens kulör. Kryssen kan du lirka ut med en mycket liten mejsel. Tag lite i taget runt om. Sitter dom djupare än fogen ska sitta, låt dom vara.
 
Jag tog en brytbladskniv och drog försiktigt utifrån och in med den breda delen av bladet. Det räcker ju att man får bort/in tejpen så långt man skall dra silikon bara. Men tejpen som sitter under fogen behöver du väl ändå inte ta bort, där skall du väl dra silikon över? Kryss som sitter fast drog jag bara bort med en vanlig tång, om det är det mest optimala låter jag vara osagt men det fungerade. Även om det nu ibland kändes som man skulle få med sig hela kaklet:).
 
Tack för alla tips!
provade med tång, men kryssen gick av då. Dom sticker ut ungefär 2 mm, så ja borde få bort lite mera ännu för att kunna sätta silikonet. spräckte bort en bit av kaklet när jag försökte lirka ut kryssen med en kniv så ja får vara lite försiktigare i fortsättningen...
 
Tag 2 tunnare än fog mejslar. O lyft båda ändar på samma gång!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.