Har ett sånt här kit med hålsågar:
Blå borrkronor och verktyg i organiserat svart väska med silverfärgade spännen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sågat ett 127 mm hål genom en betongvägg med en 1200 W borrmaskin... Väggen var ca. 15 cm tjock och det nöp fast många gånger innan jag var genom och handlederna behövde vila några dagar efter kan jag säga...

När nu hålet är klart så återstår två problem... 😬

Dels sitter själva hålsågen i "skaftet" som gjuten, jag har försökt med alla möjliga varianter och CRC olja och även värmt lite för att kunna gänga av hålsågen, men nej, den sitter fast.

Andra (och värre) bekymret är att "pinnen" för hålsågen med SDS fattning sitter som gjuten i borrmaskinen. Helt omöjlig att få ur... Det är en "plasthatt" som man ska dra bakåt för att få loss SDS fästet normalt och den plasthatten går inte att få bort vad jag kan se...

Så, några tips på hur man lyckas få loss skiten, eller har jag nu en specifik borrmaskin som endast kan såga 127 mm hål...?
 
När jag jobbade med betongrivning under studieperioden så ställde vi våra hilti-maskiner med chucken uppåt och sprayade i "hiltiolja". Måste vart nåt liknande 5-56 eller WD40. Luktar samma i alla fall. Sen fick de stå till dan efter. Då brukade hjälpa mot det mesta.
Om inte, blås på me högtryckstvätt på chucken, sen tryckluft och sen olja igen. Det är garanterat betongdamm som hindrar dig att ta isär prylarna.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Att köra dessa med en SDS-chuck är ett elände pga exakt detta. Lyckades ut med samma där jag kunde vålda tillbaka SDS-fäster några grader så att den till slut släppte och man kunde ”mantla” bort hålsågen. Ditt fall verkar svårare dock men att sätta maskin eller chuck i skruvstäd och sedan försöka rotera tillbaka hålsågen är hur jag lyckades. Har övergått till att använda sexkantfästet efter detta….

För att få bort hålsågen från fästet brukar jag använda skruvstäd där jag sätter ett runt stål som passar exakt i hålet man använder för att slå ut styrborret. Jag sätter det stålet i skruvstädet, trär på hålsågsfästet genom stålet och sedan ordnar en hävarm/fäste runt hålsågen genom att köra spännband och lämpligt trästycke så jag får kraft. Kliar mig i skallen lite kring varför jag gick omvägen runt att bara skriva fast fästet i skruvstädet och sedan vrida men det var i all fall hur jag minnas att jag gjorde
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
kan försöka sätta den i skruvstäd och polygrip.. värma i värsta fall

första firma jag jobba åt hade många dedicerade hålsågar för dom var som fastsvetsade med varandra. så man lärde sig snabb att man skruvar fast dem så backar man 1-3varv innan man sätter låspluggarna
 
Inte mycket till hjälp i efterhand, men jag brukar byta till vanliga chucken och sexkant för större hålsågar då en dylik historia fastnade så hårt att jag fick byta SDS-chucken. Tack och lov har min snabbfäste och chucken kostade bara 200 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.