Vi har ett gammalt staket där typ hälften av stolparna ruttnat och gått av. Jordankarna sitter stadigt i marken så jag tänkte att vi byter stolparna till tryckimpregnerat och gör ett nytt staket.

Men alla stolpar har inte ruttnat, minst två av dem verkar sitta som berget...

Det är den här typen av jordankare som är ett fyrkantrör (för stolpen) på ett "spett" som man slår ner. Stolpen hålls fast genom att det är invikta "flikar", de jordankare jag hittar när jag googlar verkar bygga på att man skruvar fast stolpen, men inte dessa alltså. De verkar inte tänkt att man ska demontera stolparna...

Min tanke är att börja med att såga av stolpen jäms med ankarets överkant och sen försöka borra ur den kvarvarande biten så den får ett stort hål i mitten. Och sen försöka bryt loss genom att bryta sönder i bitar. Men finns det nåt smartare knep? Elda eller syra antar jag kommer påverka jordankaret negativt så det känns inte riktigt vettigt...
 
Är inte stolparna fastskruvade antar jag att ankaret är avsmalnande i botten. Sikta på att få till bättre kraft uppåt när du drar, och vicka på stolpen konstant så att punkten där det kniper flyttas.

Kanske skruva fast ett handtag på var sida för att få bättre grepp. Sågar du av stolpen tror jag det tar en jäkla tid för dig att få ankaret rent.
 
Nä, ankaret har alltså invikta flikar som "hugger" fast i stolpen. Inte som hullingar utan de är "på längden" så att säga.

Jag ska se om jag kan ta en vettig bild på ett av de ankare där jag fått ur stolpen. Det stod ett tillverkarnamn på ankaret, men jag har missat att skriva upp det (och jag hade ingen mobil i fickan när jag var ute och rotade där sist).
 
De är väl i stål, varför skulle de inte klara eld?
 
Jo men de är lackade, och lacken lär inte tåla eld. Nu har väl iofs mycket av lacken lossnat. Även om de vore galvade så är det väl inte helt lyckat att värma upp de till glödande?

Nu har jag varit ute och tagit ett par bilder på ett löst jordankare (det hörde till en grundstolpe och åkte upp för en massa år sen när vi grävde upp för att dränera om grunden, men det är alltså samma sort som används till staketet).

Tog också en bild på var stolparna sitter, det är lite halvbökigt att komma åt att jobba där de är. Att försöka dra nåt uppåt där är bara att glömma, man får krypa för att nå stolparna.
Hand håller ett rostigt jordankare med en etikett för METPOST, står på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett gammalt, lackat jordankare med synligt slitage och färgavflagning mot gräsbackgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med grönska och staketstolpar som är svåra att komma åt med ett gammalt jordankare synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Fäst ett block , talja eller kraftigt spännband i stolpen,ankra i träden och spänn uppåt samtidigt som Du vickar på stolpen, ta ett spett till hjälp
 
Åker inte hela jordankaret upp då? Jag vill bara ha bort stolpen från jordankaret, inte ha upp hela ankaret ur marken.

Sen är ju de där "träden" kapade i överkant av bilden (grannen tyckte det var trist med en grön vägg precis utanför köksfönstret), det finns alltså inte mycket ovanför stolpen att fästa i.

Nu när jag visste vad ankaret heter kunde jag googla lite bättre och på engelska fick jag träff på nån med samma problem, vet inte hur det fungerade men han fick tipset "borr och stämjärn" så jag tror att jag siktar på det.

Borrar med 40 mm centrumborr och försöker sen mejsla ut bitarna.
 
Borrmaskin och stämjärn är mitt stalltips.
 
  • Gilla
byqqarebob
  • Laddar…
Ja det verkar vara det som gäller, jag tänkte om det fanns nåt "knep" med de här Metpost, men det verkar dåligt med det.

En tanke jag hade är att de här "flikarna" bara sitter på två sidor, de andra två sidorna är i princip släta. Om man använder en borr som är mer rund än en vanlig platt centrumborr så kanske man kan borra nästan dikt mot plåten där. De heter väl cylinderborr verkar det som när jag googlar.

En vanlig platt centrumborr lär det skita sig rejält med om den tar emot plåten.
 
Såhär började jag i alla fall. Fick borra en del extra med 13 mm-borren, det största problemet är att när man bryter loss bitar så sitter de ihop nertill, och det är så avlångt att det är svårt att få upp dem.... Men jag har fått bort det mesta nu. Allt är inte borta för efter en stund var det så fullt med sågspån att man inte såg vad man gör. Har spolat ur med vatten nu och ser att det behöver borras lite mer i botten, men det tar jag sen. Nu vet jag ju att det går att få bort resten på det här viset.
 
  • Bild av en träblock med borrade hål och sågspån runtomkring, som visar pågående arbete med borrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.