Hej

Har fått problem med min Electrolux ugn där själva fläktskoveln verkar ha lossnat. Tror låsmutterna har lossnat så den låter illa, dvs snurrar endast lite och skramlar
Enkelt fixat trodde jag tills jag tittade på skrivarna inne i ugnen som håller fast skyddsplåten för fläkten.
Skruvarna har helt rostat fast /rostat sönder. När jag satt i skrivmejseln rasade det rost fragment från skruven så skallen inte alls går at få grepp på.
Vad göra? Någon som har tips. Helt plötsligt blev den enkla lagningen väldigt komplicerad.
Resten av skruvskallen verkar hård men just där spåren för skriven satt var helt upprostat.
Vad göra ? Vill ju inte skrota ugnen bara för detta skitfel..
Se bilderna Rostigt ugnsskydd med fläktskoveln synligt i bakgrunden och rostpartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig och skadad skruv inuti en ugn som fallit isär och behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Borra ut dessa
Troligtvis är all plåt sönderrostad oxå.
 
plåten verkar faktiskt hård så tror en är ok.
Provade borra på ena skruven men den verkar väldigt hård också, måste kolla imorgon om jag hittar någon ny metallborr och prova med den.
Hur kommer det sig att det rostar så, ugnen är ju inte så väldigt gammal
 
A
Dom är sådana jag är lika förvånad
Slafsiga underleverantörer igen
 
nu lyckades jag i alla fall borra bort huvudet på skruvarna men hur gör jag enklast för att kunna skruva tillbaka plåten.
Ska jag försöka fortsätta borra sönder resten av skruven och hoppas att en ny skruv får fäste i hålet eller finns det något smartare sätt?
 
Vill du lags mat i den där framgent ändå? Du kan använda skruvutragarstift - ena sidan borrar, andra drar ut.
 
elpaco elpaco skrev:
Vill du lags mat i den där framgent ändå? Du kan använda skruvutragarstift - ena sidan borrar, andra drar ut.
Funkar det på så små skruvar också.
Angående laga mat i ugnen så ja, den är hur fräsch som hest invändigt förutom just dessa 4 skruvar som rosta av någon konstig anledning. Ugnen är inte speciellt många år gammal
 
A
Det enklaste är att borra ur helt om man inte de har blivit lösa under borrningen då kan man ju gängs ur d3n delen som är kvar
Man kan prova att nå skaften från baksidan oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.