Jag har just installerat en skjutdörr från swedoor där det övre handtaget, greppet, redan satt där vid leverans. Jag har sedan köpt ett lås och ett nytt grepp som jag vill sätta dit.

Frågan är hur jag ska få loss det nuvarande greppet. Det är ju en plastplatta som sitter där, möjligtvis limmad. Jag har försökt pilla lite med en kniv, men det blir svårt att undgå att skada dörren känner jag. Någon som har tips på hur jag enklast kan få till detta? Kanske borra ett hål i mitten av plattan för att få grepp?

PS. Vet inte varför fotot har roterats 90 grader här...

dorr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du skruvar loss låsmekanismen som sitter på kortsidan av dörren. Så borde du komma åt att peta ut greppet med en skruvmejsel eller liknande..
//Tobben
 
Tack för förslaget, har nu testat det. Brickan är definitivt fastlimmad... :(

Frågan är hur jag då ska lyckas med detta? Är det kört? Eller kan man lösa upp limmet på nåt magiskt sätt?
 
Tror att det är pressfit på den där... Satte en skjutdörr åt en kund för ett par veckor sedan och det var inte lim på plupparna som följde med dörren - Dock så var det pressfit och krävde lite kärlek att få dessa på plats...

Kraftigt våld från insidan eller som du beskriver med ett hål i mitten med en skruv och mutter på insidan och dra med ngt lämpligt kanske?
 
Nu ska vi se.,. Vad innebär pressfit?

Jag tog i ganska myclet med händerna efter att låskistan monterats bort, utan resultat. Blev lite orolig att jag skulle ha sönder hela dörren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.