Hej!

Vi har byggt en lekstuga på vår tomt.
Denna: https://www.skanskabyggvaror.se/stugor-och-forrad/lekstugor/tom-4-0-m2-91791
med papptak.

Problemet är att det blir så varmt i den. Mätte upp temperaturen på loftet till 32 grader i går när det endast var 18 grader ute. ni förstår ju hur varmt det blir när det är ännu varmare.

Någon som har bra tips på hur man kan få det svalare?
Eller om det finns någon gammal tråd jag missat.

Det finns ett hål på varsin sida uppe vid taket som är ca 5 cm vardera och ju inte gör någon skillnad.
Kommer ventiler göra skillnad? Såg att poolhus har solcellsdriven ventilation, borde man ha något sånt för att få ut luften?
eller tips på fläkt?
Det finns inget som kan skugga huset och vi har inte möjlighet att plantera/bygga något heller.
Inte heller går det att flytta huset (har för övrigt ingen annan plats eller skugga och att låta småbarn leka där ändå går ju men det känns inte så bra och hade jag tyckt det hade jag ej skrivit tråden.

Detta är ett nytt problem för oss och vi har kört fast lite så idéer uppskattas :)
 
Ser inte att det finns några ventiler alls på bilderna så att sätta vanliga ventiler uppe i nock på båda sidor kan nog hjälpa, ställ dörren på glänt med så att det kan blir en bra skorstenseffekt av det? Lekstugor brukar väl alltid bli lite för varma men när man använder dem brukar dörren lämnas öppen och fönstren öppnas för att vara butik mm så lite spring o lek i dem brukar också göra att luften bytts ut.
 
T TypRätt skrev:
Ser inte att det finns några ventiler alls på bilderna så att sätta vanliga ventiler uppe i nock på båda sidor kan nog hjälpa, ställ dörren på glänt med så att det kan blir en bra skorstenseffekt av det? Lekstugor brukar väl alltid bli lite för varma men när man använder dem brukar dörren lämnas öppen och fönstren öppnas för att vara butik mm så lite spring o lek i dem brukar också göra att luften bytts ut.
Tack,
Nej, det är bara två runda hål som sitter i nock, de syns dock inte på bilderna.
Kanske räcker det med att göra dem större och sätta i ventiler?
Dörren är inte tät (några cm runt om för att minimera klämrisk) men vi ska nog sätta list där ändå för det regnar in. Fönstren är inte uppningsbara.
I sommar har det inte hjälpt med enbart öppen dörr och massor av spring tyvärr.
 
Lisenpumpan Lisenpumpan skrev:
Fönstren är inte öppningsbara.
Kanske är det möjligt att göra "loftfönstret" öppningsbart? Det borde förbättra luftombytet avsevärt om varmluften kunde släppas ut den vägen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ullet
Eller såga upp två "riktiga" ventiler så du får självdrag; en långt ner på fasaden och en högst upp. Borde vara ganska lätt i en sån enkel vägg.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Värdelöst att fönstren inte går att öppna! Jag had byggt om den så fönstren går att öppna, både för värmen men även roligheten. Har aldrig varit någon som klämt sig i något fönster vare sig i den lekstugan min farmor hade när jag var lite eller den mina barn leker i på vårt landställe heller. Helt vanliga små fönster med enkelglas som sitter i dem, går ju givetvis att ha plast om man har barn som är väldigt våldsamma.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har sett dessa lekstugor med, det sitter två små förborrade hål i nocken som inte gör jättestor skillnad. Nu vet jag inte vad det är för fönster men om det går att skruva av av glaset/plastet och lämna spröjsarna under sommaren borde det vara en rimlig väg framåt.

Jag kan tänka mig att barn gärna klättrar på taket så någon form av solpanel som driver en fläkt eller liknande riskerar att gå sönder pga bus.

Kika på ventilgaller, den typen som går att skruva för att öppna.
 
Kan bli imponerande varmt i dom där..
Skugga är bäst givetvis (pil, humle, honungsros, clematis?), annars så är större hål i nock och tilluft långt ner det som gäller. Ser man huset som en förbrukningsvara (som jag) så kan man ju glatt öppna rakt upp genom taket också med valfritt regnskydd på.

Jag tog fram hålborren och gjorde hål i gavlarna golvet, fläktar lite bättre nu men inte jättebra.
Hålet i golvet hade en del med att telningarna älskar att leka med grus och vatten där inne..
 
C
Nog borde det väl gå att peta in en liten A/C i den där stugan?
😄
 
  • Gilla
Holypain och 1 till
  • Laddar…
Maskeringsnät som spänns en meter över huset funkar. Finns icke militära färgval idag.
Annars en soldrivrn ventilation som man sätter på sidan av huset.
 
Z z_bumbi skrev:
Maskeringsnät som spänns en meter över huset funkar. Finns icke militära färgval idag.
Annars en soldrivrn ventilation som man sätter på sidan av huset.
Risk för att tråden börjar spåra ut militärnätet hade ju varit jvligt coolt. Det eller bygga en pergola över lillhuset.
 
Går ju gräva ner huset 1.5m också. Kan man ha potatis i det på vintern.
 
Tack för svaren.
Särskilt där någon faktiskt hade fått ner värmen i en stuga ;)

Nej men större ventiler har vi absolut tänkt, funderar även på att sätta någon form av fläkt in och ut (batteridriven) för att få runt luften inomhus. vi har varit där hela veckan och att enbart ha dörren öppen fungerar inte alls.

Men ska också kolla mer på skugga för nästa sommar men blir nog svårt att få till..

Haha har varit inne på något nät innan då vi har liknande a problem med ett stort fönster, får väl näta in hela trädgården ;)

Får väl återkomma om vad vi hittar på NÄR vi hittat på något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.