Skall byta ut gamla avloppsrör i källaren som går upp till toan. Det är den tjocka typen, ca 110mm och nu skall det separeras från anslutningen som kommer upp i källargolvet så jag kan bygga på med platsrör istället. kruxet är att det verkar limmad med något slags cementlim, och jag har slagit lite med ett stämjärn i skarven och det lossnar grusaktiga grå bitar, som plastic padding med sand i??? Gissar att rören satte dit på 50-talet någon gång.

Har ni några bra tips om hur man få isär dem? :)
 
Det är bly du hittat, det är svårt att dela rören i de gamla skarvarna. Kapa det istället det finns kopplingar som är säkra och passar.
 
Åh, bly... :(

Det är så himla dumt gjort för vattenledningsröret går precis brevid och allting är intryckt i hörnet. Får aldrig in vinkelkapen där.... :mad:


(Inte att tänka på att hetta upp rören och få inandas blyånga )
 
Redigerat:
  • Gilla
R01ne
  • Laddar…
Vinkelslip skall du ändå inte använda inomhus. Tigersåg gäller.
Jag tror inte att det är bly. Vissa rör är skarvade med bly andra är skarvade med ngn. sorts cement. Cementen ligger troligen ganska ytligt, sedna har de tätat med lin längre ner i fogen. Blyfog är segare.

Prova att knackka bort all cement du kan. rucka sedan på röret, när det börjar röra på sig så är tillräckligt med fog borta. Krävs en hel del tålamod ändå.
 
Skall kanske tillägga att en vanlig metod (som jag inte riktigt vågat mig på själv) är att krossa röret med slägga och mejsel, nära fogen och sedan knacka bort bitar av röret till du kommit ned i fogen. Gäller att inga skärvor kommer ned i röret och ger stopp senare.
 
ah, vad bra. Då kanske det går att lösa. :) (Bra att du påpekade där om vinkelkapen, det kan ju börja brinna)
 
rörmokare hära, en hammare och en kraftig huggmeisel, banka på och slå loss flisa för flisa, brutalt våld är vad jag alltid kör på, att du får baka i ca 20 minuter är normalt, fösök att rikta kraften så att inte muffen spricker.
 
tar det 20 minuter så är jag glad :D
 
höll själv på att jävlades med ett gammal gjutjärnsrör när jag fixade nytt avlopp till renoveringne av ett badrum.

Höll precis som du på att försöka få lös själva röret utan direkt åverkan först, mitt satt med bly. Efter lite tips gick dock även jag lös med en kombination av tigersåg med blad för gjutjärn, samt huggmejsel/hammare. Det gick betydligt enklare :) Sågade av röret en bit ovanför muffen och ett par spår här och där, sen knackade jag bort resten (som turligt nog hade en renslucka i källaren rakt under där jag kunde plocka ut de skärvor som åkte ner).
 
Är det bly kan man borra bort det mesta med 4 mm borr (man kapar röret först)

Protte
 
mrVoodoo skrev:
höll själv på att jävlades med ett gammal gjutjärnsrör när jag fixade nytt avlopp till renoveringne av ett badrum.

Höll precis som du på att försöka få lös själva röret utan direkt åverkan först, mitt satt med bly. Efter lite tips gick dock även jag lös med en kombination av tigersåg med blad för gjutjärn, samt huggmejsel/hammare. Det gick betydligt enklare :) Sågade av röret en bit ovanför muffen och ett par spår här och där, sen knackade jag bort resten (som turligt nog hade en renslucka i källaren rakt under där jag kunde plocka ut de skärvor som åkte ner).
Bra tips. Japp, jag har också en renslucka precis under och det verkar ju inte så dumt i sammanhanget. Har ännu bara kännt lite lätt på grejorna för att veta att det kommer gå vägen innan jag närmare mig the point for no return.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.