Min diskmaskin (AEG ÖKO Favorit 50700 sensorlogic) visar felindikation "C2" när man startar den -enligt instruktionsboken betyder detta att det är stopp i avloppet. Det är det inte, men jag upptäckte att nedsänkta bottensilen (värdelösa sorten av nylonnät) var helt söndertrasad -så jag misstänker starkt att skit åkt in i pumpen/slangar i maskinen och täpper till så att den inte kan pumpa ut.
Alltså vill jag ta isär pump/få loss slangar och kolla så att det inte fastnat nåt skit. Nu till frågan:

HUR i helskotta får man isär maskinen/kommer åt pumpen?
Plåtarna på sidorna/framsidan under luckan går förstås att lossa men utrymmet mellan diskutrymmet och bottenplattan är så litet och fullpackat med elektronik att jag inte kan begripa hur jag skall kunna komma åt pumpen/slangarna som sitter en bit in. Bottenplattan är en stor plastkaka som verkar hålla allt på plats och jag kan inte se att den går att lossa. Visserligen sitter det några skruvar inne i diskutrymmet som håller "pumpskålen" på plats men själva skålen sitter ändå under metallen, så om jag lossar dem så har jag inte kommit nån vart ändå...

Nu är det FRUSTRATION och växande diskberg.... Någon som har erfarenhet av en någorlunda modern AEG eller som bara i allmänhet är listigare än jag?

Mycket tacksam för tips!
 
Puffar igen... Ingen som har erfarenhet eller tips??
Känns ju som sanslöst slöseri att kasta den bara för att jag inte lyckas komma åt pumpen... (det måste ju vara möjligt att t.ex. byta pump även på nya maskiner!)

Någon som vet NÅT? Hemskt tacksam!
 
Det är hemskt att mecka med diskmaskiner!!
Fattar inte varför det finna lösa avloppsslangar att köpa när det verkar som att på nästan alla måste man plcoka ner hela maskinen för att kunna byta. Varför inte dra ut ett rör så man kan byta utanför?

Jag skulle satsa på att lägga maskinen ner och gå in underifrån. Där brukar det gå att ta sig in. Oftas så ligger det bara en lös plast skiva där
 
Dessvärre verkar undersidan vara i helgjuten plast och jag kan inte hitta några skruvar som håller fast den. Känns mer som att de har byggt maskinen på bottenplattan.... :( Bifogar två bilder om det kan göra någon klokare??
 
  • PICT0598.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Jag hade samma problem med min tvättmaskin. Jag ringde till en reparatör, och frågade - hur i hellskotta fixar jag detta!
DVS. Prova och ring en reparatör för råd.
Går inte det, Tag dig en hutt. Fotografera under tiden du demonterar. En hutt till, fotografera mera.

Dagen efter. Analysera prestationen. Korrigera vid behov.
Fixar du inte maskinen efter detta - köp en ny!!!
 
Tack för råd :)

Men AHHH -problemet löst! Som tur är har man ju en händig kompis, visserligen på en ort 15 mil härifrån, men med kamera, epost och telefon kunde han hjälpa steg för steg med att räkna ut vilka delar som skulle skruvas bort för att komma åt. Och som jag mycket riktigt misstänkte -det satt en olivkärna i pumpen! Nu surrar maskinen så ljuvt i bakgrunden.....

Sköljde all disk extremt noga inför testomgången och nu blir det till att köpa ett nytt filter imorgon. Men den FUNKAR, huh!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.