Vad är enklaste sättet att få in VP-rör i en existerande vägg (yttervägg).
Är det bara att köra två spår i gipsskivan, ta bort skivan man skurit ur, lägga in rör och nya dosor och sedan sätta tillbaka skivan på bra sätt? Följt av spackling och ommålning av väggen man rivit sönder.

Detta är för data så CAT6-kablarna kommer från våningen ovanför, där golvet redan är upprivet, och vill ha en dosa nära golvet.
 
Är det en träregelvägg? Jag har visserligen bara enplanshus men jag gjorde så att jag borrade hål på vinden, rätt ner i väggen och tryckte ner ett VP-rör. Borrade sedan hål i gipsen och satte en ROT-dosa. Du kanske kan göra samma sak om golvet är öppet på ovanvåningen?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H
Skära ur en remsa på ca 20-30cm mellan reglarna in med rör och dosor, sen skruva brädor 120 - 150 mm bakom gipsen som är kvar så det blir något att fästa remsan i , håller stenhårt,sen spackla och måla
 
Det finns slang med fördragen Cat6 som gör jobbet smidigare. Slang är så mycket smidigare så undrar om jag någonsin kommer använda VP rör igen
 
N NoOne2k skrev:
Är det en träregelvägg? Jag har visserligen bara enplanshus men jag gjorde så att jag borrade hål på vinden, rätt ner i väggen och tryckte ner ett VP-rör. Borrade sedan hål i gipsen och satte en ROT-dosa. Du kanske kan göra samma sak om golvet är öppet på ovanvåningen?
Yttervägg så isolering i vägen. Går troligen dessutom ett par tvärreglar om det är likadant som rummet intill.

H Hjulbent skrev:
Skära ur en remsa på ca 20-30cm mellan reglarna in med rör och dosor, sen skruva brädor 120 - 150 mm bakom gipsen som är kvar så det blir något att fästa remsan i , håller stenhårt,sen spackla och måla
Ungefär så jag tänkte så antar att det är konfirmerat.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns slang med fördragen Cat6 som gör jobbet smidigare. Slang är så mycket smidigare så undrar om jag någonsin kommer använda VP rör igen
Jo det skulle jag kunna använda men det löser inte problemet med att få in dem i väggen (eller?). Sedan råkar jag ha både lös kabel och rör (även tom slang) som jag nog vill använda.
 
N Nizztos skrev:
Yttervägg så isolering i vägen. Går troligen dessutom ett par tvärreglar om det är likadant som
Med diffspärr?

Det är inte speciellt svårt att söka upp skruvarna med stark magnet, slå i en skruvmejsel och skruva ur dem. Sen kan du sätta tillbaka dem om du vill. Om du ändå har tänkt göra om ytskiktet.
 
T Tosse skrev:
Med diffspärr?

Det är inte speciellt svårt att söka upp skruvarna med stark magnet, slå i en skruvmejsel och skruva ur dem. Sen kan du sätta tillbaka dem om du vill. Om du ändå har tänkt göra om ytskiktet.
Tyvärr spikat. Tipset med magnet tar jag dock med mig för jag har ingen fungerande regelfinnare och tricket med magneter gör ju att jag kan hitta var de går.
 
Är det ett alternativ att dra rör och sätta dosorna i en av innerväggarna i rummet istället ?
 
Jag har använt mig av två olika lösningar (förutom alla lösningar med hel eller delvis återanvändning av gamla rör):
- borrat in väggen underifrån (källaren) med flera borrförlängare, passerade tre tvärreglar. Sedan skjuter man in röret i hålet. Dosborr där röret passerade i väggen och senildosa. Har använt den metoden en gång på en innervägg.
- tog loss panelen på ytterväggen och lade rören under densamma. Borrade sedan rakt in där dosan skulle sitta. Dosborr på insidan och senildosa. Har använt denna modellen flera gånger.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Först, tack för alla ideer. Även om en del inte fungerar för mig kan ju någon annan förhoppningsvis ha nytta av dem.

P Pin skrev:
Är det ett alternativ att dra rör och sätta dosorna i en av innerväggarna i rummet istället ?
Den innnerväg som vore aktuell är murad så det känns svårt. Den andra innerväggen var tidigare yttervägg och är i plank ovanpå en mur.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har använt mig av två olika lösningar (förutom alla lösningar med hel eller delvis återanvändning av gamla rör):
- borrat in väggen underifrån (källaren) med flera borrförlängare, passerade tre tvärreglar. Sedan skjuter man in röret i hålet. Dosborr där röret passerade i väggen och senildosa. Har använt den metoden en gång på en innervägg.
- tog loss panelen på ytterväggen och lade rören under densamma. Borrade sedan rakt in där dosan skulle sitta. Dosborr på insidan och senildosa. Har använt denna modellen flera gånger.
Tror inte detta fungerar genom stenullen? Känns som man behöver förlängare av god kvalitet också och det vet jag inte var man hittar till rimligt pris. De jag använt förr hade inte fungerat att förlänga en borr till två meter utan att vingla isär.

Att gå in från utsidan blir svårt då rummet är i källaren :)
 
  • Gilla
frazor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.