Jag är ingen jurist men jag har svårt att tro att det kommer få någon påverkan för svenska system i allafall i den nära framtiden. Det var en österrikisk domstol som ville ha tolkningshjälp rörande en fråga om vad som kan räknas som ekonomisk verksamhet.
 
Det låter som det borde gälla Sverige också, men det blir troligen en avsevärd uppförsbacke att driva det mot skatteverket.
 
Ska bli spännande och se iaf, någon som vet vart man kan vända sig för att kolla läget? Kan någon på kommunen kanske hjälpa en?
 
Om jag inte tolkar domen fel, så blir solcellsanläggningen helt plötsligt ett "företag". Om min tolkning är korrekt så borde det innebära...
...att du blir bokföringsskyldig
...att du blir momspliktig och skyldig att betala in momsen som du får från nätbolaget (punkt 36 i domen)
...att anläggningen inte kan direktavskrivas utan kostnaden för den måste fördelas över dess ekonomiska livslängd
...att du förmånsbeskattas för den el som du använder själv från din anläggning
...att ett eventuellt ROT-avdrag helt plötsligt är felaktigt eftersom det inte är en privatperson och ett bostadshus, utan ett företag, och då ska detta betalas tillbaka
...att företaget kommer att göra ett överskott det första året om övriga bidrag överstiger kostnaderna för installation och avskrivningarna på anläggningen och detta överskott ska beskattas och betalas egenavgifter på
...att det inte kan anses vara hobbyverksamhet (punkt 27)

Nu är detta bara min tolkning av det hela (dvs snillet spekulerar) och de som kan hjälpa dig är Skatteverket.
 
Det är väl med elproduktion som med all annan verksamhet, det är bara att starta och driva ett företag för att ha möjligheten att lyfta moms. Som privatperson fins det väl inte den möjligheten över huvud taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.