Hej

Tänkte dra upp golvlisterna och tänkte det skulle vara en enkel match, men icke:). Problemet i mitt fall är att väggen dels lutar bakåt, alltså står man framför den så är det som att väggen är tippade lite bakåt, dels är väggen lite ojämn längs med väggen så att säga. Så nu när jag sågar listerna 45 grader i hörnen så passar de inte alls. Det mötande väggarna har inte heller samma vinkel så att säga.

Så ofta blir det så att när de mötande socklarna ligger dikt ann mot varandra längst ner mot golvet så går det som ett stort V nerifrån och upp. Hur ska man egentligen göra? Jag har blivit rätt sugen på att kapa alla listerna 90 grader vid det här laget. Problemet är att de är rundade i ovankant men det borde gå att ta lite fog där uppe och göra snyggt....?

Eller hur löser jag hela problematiken lätt och smidigt`?
 
Golvsockel girar man inte i innerhörn .Kapa i 90 grader och sätt en kloss i hörnet stöt listen mot.
Klossar finns som tillbehör till profilerad list kallas oxå städhjälp./MLj
 
Mats Lj skrev:
Golvsockel girar man inte i innerhörn .Kapa i 90 grader och sätt en kloss i hörnet stöt listen mot.
Klossar finns som tillbehör till profilerad list kallas oxå städhjälp./MLj
Köpt socklarna på byggmax, om man går in på hemsidan under golvsocklarna så står det att de ska geras vid hörnen. Finns heller inte något tillbehör på hemsidan till dem. Kollat runt lite på k-rauta och hittar heller inget sådan hörn. Men kanske jag som är blind.
 
Som amatör så brukar jag alltid gera i hörnen. Det blir naturligtvis extra problematiskt om väggarna lutar och inte är i vinkel. Jag skulle ta ett par korta, kanske 50 cm bitar och prova mig fram tills jag fått "tätt i hörnen" och sedan såga hörnen efter den "mallen". Om väggen är lång så kan du ta två bitar som är kanske 10 cm längre än väggen och sedan kapa och skarva någonstans på mitten. Om inte det är möjligt så kan Mats Lj´s förslag vara den enklaste lösningen.
Om socklarna skall målas så finns det ju alltid möjlighet att spackla, foga och måla över ev "defekter"
 
Sätt först golvlist på den vägg som inte lutar, listen är avsågad 90 grader (ingen gering) och hela vägen ut till vägg.
Sedan sätter du sockel på den vägg som lutar, ingen gering här heller. Då blir hörnet bra.
Den lilla avrundning som är på raka golvsocklar märks knappt.

Är du superpetnoga är det förkroppning som gäller, dvs man gerar inte den första listen, utan man skär ut nästa list så att den smiter åt föregående. Men det är mer aktuellt då det är profilerade lister.
 
Mats Lj skrev:
Locos se länk./MLj

[länk]

Skulle fungera bra om det fanns till listerna jag har köpt. Har som sagt köpt färdiga lister som inte behöver målas. Har nu visserligen inte kollat på byggmax ännu men det finns inte på deras hemsida i alla fall.
 
Vad tycker ni om den här lösningen? Har gjort så som jag tror "pbengtsson" förordade. Dock så gerar jag listen lite här men det rör sig bara om några grader. På "bild 1" så gerar jag den vänstra biten några grader så den sitter kloss-kloss, men det är en väldigt enkel gering rakt över hela sockeln.

På "bild 2" blir det dock lite svårare och där måste man nog gera socklarna i 45 grader. Fast 45 grader blir det inte men ni förstår. Har även tagit en bild där jag har kapat till en lite sockelbit i 45 grader så ser man hur snett det blir. Skulle väggen bara lutat snett åt ett håll skulle det vara lätt att få det bra men nu blir det lite mer problematiskt. Jag får väl se till att kapa och kapa till det blir rätt i de här hörnen.

Får också säga att jag använder, vad det nu heter, arbetsbänk där det går att ställa sågen i olika vinklar. Det är en handsåg och jag drar alltid fast sockeln med tvingar så den sitter ordentligt då jag sågar. Har även listen på rätt håll så att säga när jag kapar så den verkligen blir 45 grader åt rätt håll. Om någon nu skulle ifrågasätta mina vinkelkunskaper:).
 
  • Hörn1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det socklar som är extra breda ned till för att dölja större springor?
Mitt tips funkar bäst på vanliga raka socklar, men det verkar blivit bra i allafall.

Det är svårt att se vad som är snett i bilden ovan, men snett verkar det vara.
Kan bli trixit att få ihop, men sträva efter att den långa biten klar först, försök att få gerigen till ytterhörnet lodrät, sedan tar du golvlisten till vänster i bild (gera 90 grader), sedan får man pilla med den korta biten så att 1) ytterhörnet blir snyggast. 2) Innerhörnet blir snyggast, detta kan man fuska till med lite latex då tålamodet tagit slut. Glöm inte att limma ytterhörnet med trälim.

Man kan också tälja på baksidan på listerna för att hjälpa till, så länge färgen har något att hänga kvar i så är det bara att karva på.
 
Lite målarfog och sen dra på lite färg så får du perfekta hörn (om det inte skiljer så många mm)
 
Skurklossar är ju ett sätt om man gillar den stilen. Annars får man trixa lite. Med färdigmålade lister (oavsett var dom sitter) är det ju nästan omöjligt att få ett perfekt resultat.

Om man vill göra på amatörvis (har jag gjort, funkar bra om man är noga och målar efter) så gerar man 45 grader eller vilken vinkel det nu är. Mät vinkel och gera med halva vinkeln.

Om man vill göra på ett lite bättre sätt så sätter dina lister som du gjort på bilden uppe till vänster. Därefter ritar du av konturen på listen till höger och sågar efter strecket. Listen till vänster ska gå ända in till hörnan, så dom ligger omlott åt andra hållet när du är klar.....omöjligt att förklara. Detta funkar ju även för allmogeprofil. Finns nån film på youtube om detta som det länkats till i någon annan tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.