Är i färd med att frilägga mellanbjälklaget i ett hus från sent 1800-tal och undrar vilken metod som skulle lämpa sig bäst för att få bjälkarna trärena. På 80-talet eldhärjades huset lindrigt vilket har lämnat brännmärken på undersidan av bjälkarna. Vid restaureringen efter branden har taket sedan sprayats med något som jag tror är vit spärrfärg mot lukt, men inte säker.

FullSizeRender_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2162_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom gärna med tips om lämpliga metoder och verktyg för att få bjälkarna trärena.
 
S
lämplligt fräsverktyg eller hyvel
 
Vilket fräsverktyg föreslår du som lämpligt?

Elhyvel har jag funderat på men det finns en del rostiga spikar i virket som gått av vid urdragning.
 
Blästring?
Men det kanske blir för skitigt inne?
 
Högtryckstvätt eller stålborste på vinkelslip gärna lite sliten så den inte tar för hårt.
 
Isblästring röstar jag för.
 
Jag tycker att de där bjälkarna ser ut att vara tänkta att vara inbyggda. Säkert med någon gammaldags bred panel spikad under. Bjälkar som skulle vara synliga brukar vara någotsånär oxhyvlade och släta. Ofta med en liten profil eller fasning hyvlad på hörnen nedåt.
Det börjar se alldeles galet ut att ha grovt bilade bjälkar synliga. Det hör inte alls ihop med traditionen.
 
heimlaga skrev:
Det börjar se alldeles galet ut att ha grovt bilade bjälkar synliga. Det hör inte alls ihop med traditionen.
Exakt, därav syftet med tråden?
 
Varför vill du få dem trärena? Ska du inte ha ett innertak?
 
Hemskt ledsen om inte det framgick, bjälkarna skall alltså friläggas och mellanbjälklaget upp till vinden skall tas upp för högre takhöjd. Bjälkarna måste därför snyggas till.
 
Svar stålborste. Den jag tycker funkar bäst är den som finns två steg ner på Clas O sida alltså inte en koppborste utan en cirkulär tvinnad borste. Men den tar lite hårt när den är ny så tag det försiktigt. Halvsliten är den super. Det är enhyfsad snabb metod.
 
Fixar_Krille skrev:
Svar stålborste. Den jag tycker funkar bäst är den som finns två steg ner på Clas O sida alltså inte en koppborste utan en cirkulär tvinnad borste. Men den tar lite hårt när den är ny så tag det försiktigt. Halvsliten är den super. Det är enhyfsad snabb metod.
Oflyt att jag köpte de två andra och inte den du förespråkade igår på Clas. Ska göra ett försök med dessa efter julledigheten.
 
Jag har sett en patineringsmaskin som i princip var uppbyggd som en handelhyvel där kuttern var utbytt mot en stålborste. En sådan skulle ha passat här. Kommer dock inte ihåg vad den kallades. Jag tror den var gjord av Mafell men jag är inte säker på det. Den finns i alla fall inte i sortimentet nu.
 
Trärent gör du enklast med motorsågen, skitsnygg att titta på sen :wow:

Glöm bara inte att spärrmåla ALLT. Rök och solukt är envisare än geten och grisen tillsammans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.