Oljan var i princip slut så vi körde på elpatronen ett tag. Det visade sig dock att den inte var fullt inkopplad, så det gav i princip ingenting. När jag gick tillbaka till olja tänder inte brännaren, och en lampa som jag tror varnar för att det inte kommer olja tänds. Nu har pannan stått still ett par dagar. Jag har fyllt på ca 70 liter så mätaren på tanken visar dryga hundra liter. Brännaren tänder dock inte och när jag öppnade slangen till brännaren så kommer det ingen olja. Jag har öppnat både före och efter filtret. Hur får jag fram oljan till brännaren igen? Pannan är en Autoterm 880-10 om det nu spelar någon roll.
 
På min brännare tänds också en röd lampa, det är ett motorskydd som löser ut. Vänta några minuter och tryck in knappen igen så släcks lampan och du kan starta brännaren igen. Denna procedur måste upprepas några gånger så att den börjar suga fram olja igen. Så funkade det på min panna i alla fall.

/Funkis
 
Lampan som varnar sitter på pannan och inte på brännaren. Samtidigt som den varningslampan tänds i och för sig en lampa på en knapp på brännaren, som jag tror är någon säkring. Jag har försökt trycka på den också, men det händer inget och den tänds igen så fort jag inte håller den intryckt.
 
Du måste återställa brännaren, alltså trycka in den knappen som du nämner. Vet inte varför det inte funkar, jag var tvungen att vänta några minuter innan jag kunde återställa. Kan det vara så att du har en återställare på pannan också? Prova att koppla från strömmen på brännaren/pannan. Har du nån knapp till detta, annars kan du ju skruva ur säkringen. Du får ju ta det jag säger med en nypa salt. Jag är ingen expert och själv har jag en gammal CTC-panna från 1981. Hoppas att du får svar från någon som har en liknande panna som du!

/Funkis
 
Om det går två rör till brännaren så är det ena matning och det andra retur, då kommer den lufta sig automatiskt när du väl lyckas återställa reläet/styrningen. Om det bara är ett rör fram till brännaren så finns en luftnippel på pumpen med en liten slanganslutning, sätt på en klar slang till en liten behållare, öppna nippeln ett halvvarv och kör brännaren tills det kommer olja i slangen. Stäng skruven.
 
Axell hur gick det?
Vad var felet?

/Funkis
 
Med ledning av tipsen lyckades jag få igång pannan igen. Det fanns fyra driftlägen på pannan, Tariff, el och två lägen för olja. Jag märkte att när jag slog om till Tariff så släcktes varningslampan. Jag antog att det ena oljeläget var startläge, så jag slog om till det. Då började brännaren suga olja och efter att ha upprepat ett par gånger hoppade den igång igen.

Nu har vi dock kopplat bort pannan och satt in bergvärmepump istället, som för tillfället går på elpatron. Ska borra och bli av med oljepannan på onsdag.
 
"Felet" vara nog helt enkelt att jag inte visste hur man skulle göra för att få igång den igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.