Ny här och vet inte riktigt var jag ska lägga frågan, men jag testar här!

Vi har precis köpt ett nytt hus, vitt rappat från 1900-talets början. Huset har haft en lång utbyggnad på baksidan med källare under. För ett antal år sedan kortade man utbyggnaden och gjorde en uteplats på grunden. I källaren som är under är nu ganska fuktigt och man ser längs med väggarna att fukt kommer ner.

Vad kan man lägga på uteplatsen för att få golvet tätt?
Vi hade gärna hittat någon produkt att måla på eller kleta ut för att få det tätt.. Tittat på olika epoxi-produkter, men var får man tag på dem?

Också funderat på plåt och trätrall...eller lägga klinker... men vi skulle vilja göra något snabbt nu innan hösten.

Har någon förslag???

Tack, tack!
Anna och Martin
 
På kulverten mellan de två byggnaderna på mitt jobb har de nån sorts asfaltklet (taket ligger i dagen just nu pga ombyggnader, annars ska det vara under gräsmattan). Det fungerar sådär, men det är förmodligen dräneringen som är för dålig.

Annars kan ju ett tips vara att kika på hur de löst det på balkonger med veranda under?
 
Det är inte så att det är kondens i källaren.

Asfalt, takpapp, gummimatta, plåt eller snabbt en pressening håller vattnet borta.

Protte
 
Tack för snabba svar!
Man ser att det är mer fuktigt nu när det regnat mycket och så växer det något konstigt vitt i taket...
Fast det är säkert så att fukten kommer från sidorna med. Dränera ordentligt kring huset måste nog också göras. Helt annan fråga.. Vad lägger man för massor närmast huset vid dränering??

Fler idéer om att få golvet tätt??
 
Mot grunden/källarväggen lägger man platonmatta eller någon isolering (pordrän odyl) sedan återfyller man med det som låg där tidigare.
Har man råd och vill även ha hängslen så kan man dessutom kosta på grovt grus.

protte
 
Redigerat:
Det "konstiga vita" i taket är sannorlikt bara utfällningar från betongen. Jag förutsätter att det på sikt försvagar betongen, men det är alltså troligen inte mögel eller så. (skriver som jag gör eftersom du inte skickat med någon bild)
 
Ska kolla upp den där höganäsprodukten! Det låter ju ganska bra.
Ska ta lite bilder på allt idag och lägga upp! Det är ju superbra att få råd och tips här. Kommer nog ställa många frågor framöver...
 
Bild på uteplatsen och det konstiga vita i källartaket under.
 
  • DSC01049.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01047.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser ut som utfällningar, inte påväxt av något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.