Hej jag vet element ska vara kallare nedtill men bor i en brf där jag försökt få hjälp från föreningen i tre år, har 16 grader i delar av lägenheten och småbarn. En rörmokare som föreningen skickade förra året gjorde ngt på ett element som var ljummet och nu är det superbra värme i det, hela elementet både uppe och nere. Men han ville inte göra samma fix på de andra. Jag har tom plockat bort termostat men de är ändå bara fint varma upptill. Någon som vet vad han gjorde? Jag får för mig han ändrade ngn inställning på det som är kvar när man plockar bort temostat, han pratade om att han ’lurade’ elementet att det var kallare runt än det är.. Men vet inte vad.. Alla element är luftade, motionerade och termostat bortplockar, men ändå kalla nertill. Så surt när barnen fryser.. Någon som har tips? Tack snälla på förhand
 
  • Ett vitt element i ett hörn, med synliga rör och en kulventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skicka en bild närmare termostaten
 
Förmodligen ändrade han förinställningen och öppnade den en del. Hur det görs exakt skiljer sig helt från olika fabrikat av ventiler och kan kräva särskilda inställningsverktyg.
 
  • Gilla
Martin_
  • Laddar…
F fisgris8 skrev:
Skicka en bild närmare termostaten
 
  • Rördel närbild, brandkranstopp eller ventilstamm, röd märkning, åldrats, behöver underhåll eller ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fisgris8 skrev:
Skicka en bild närmare termostaten
Här är en till
 
  • Radiatorventil i närbild, mässingsfärgad med röd och vit markering, på en vit radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Förmodligen ändrade han förinställningen och öppnade den en del. Hur det görs exakt skiljer sig helt från olika fabrikat av ventiler och kan kräva särskilda inställningsverktyg.
Sitter det förinställning både på termostat och retur på en sådan radiator som på bilden? Eller sitter det inget i returen då?
 
Det sitter förmodligen en avstängningsventil under det sexkantiga locket där nere på returen.
 
V Vesna73 skrev:
Här är en till
Hur ser själva termostathuset ut? Står det några bokstäver på ventilen?
 
J Josth skrev:
Hur ser själva termostathuset ut? Står det några bokstäver på ventilen?
bara siffror, om termostaten är borta borde det vara max vad den kan påverka eller tänker jag fel?
 
  • Termostat huvud, radiatorkontroll, numrerad skala, temperatursymboler, vit och svart, på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser inget här eller menar du när man tar bort
J Josth skrev:
Det sitter förmodligen en avstängningsventil under det sexkantiga locket där nere på returen.
 
  • Närbild på vitmålad radiatorventil och radiatorrör mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På returen ska du ej pilla då om du har otur så följer innanmätet med ut och du får en vattenskada! Det som är på bild är en ta ventil och då är det ett inställt kv värde som troligen är för lågt. Det finns en speciell nyckel till just denna ventil men du kanske kan fixa det med 2 st mat knivar
 
F fisgris8 skrev:
På returen ska du ej pilla då om du har otur så följer innanmätet med ut och du får en vattenskada! Det som är på bild är en ta ventil och då är det ett inställt kv värde som troligen är för lågt. Det finns en speciell nyckel till just denna ventil men du kanske kan fixa det med 2 st mat knivar
ok rör inte den nere på returen tack, menar du att ändringen görs där uppe på ventilen runt ’piggen’?
 
  • Gilla
Nyburgare
  • Laddar…
Man bör inte pilla med förinställningarna på egen hand för det kan påverka övriga radiatorer och kanske även grannarna.
Är det för kallt så ska man göra en felanmälan till BRF eller hyresvärden.
Vet ett fall där en person blev vräkt från sin hyresrätt pga att han manipulerat värmesystemet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lordi skrev:
Man bör inte pilla med förinställningarna på egen hand för det kan påverka övriga radiatorer och kanske även grannarna.
Är det för kallt så ska man göra en felanmälan till BRF eller hyresvärden.
Vet ett fall där en person blev vräkt från sin hyresrätt pga att han manipulerat värmesystemet.
att ställa upp kv värdet 2 mm skadar inget på flödet för dom övriga grannarna eller sina egna element. Påverkar endast om man öppnar fullt. Men jag förstår va du menar.
 
L lordi skrev:
Man bör inte pilla med förinställningarna på egen hand för det kan påverka övriga radiatorer och kanske även grannarna.
Är det för kallt så ska man göra en felanmälan till BRF eller hyresvärden.
Vet ett fall där en person blev vräkt från sin hyresrätt pga att han manipulerat värmesystemet.
gjort det, de vill inte göra något nu har jag anmält till miljökontoret men allt går trögt. Menar du att jag tog bort termostat räknas som manipulera värmesystemet? Eller ändring av kv värdet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.