5 500 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Få bottenlån till 85% utan topplånet?
Vad jag har förstått med Pantbrev så kan man räkna ut de med denna kalkyl,
(Köpeskillingen) - (Existerande pantbrev) - (kontantinstats) = Summa
Summa * (0.02) + 375 = Pantbrev kostnad
Men om köpeskillingen är 750 000
Och det finns redan pantbrev på 730 000
och då lägger jag också kontantinstats på 15% (112500)
så blir summan -92500.
Kan man inte ordna då med banken att jag inte behöver ta topplån som blir på 75000 när det redan finns så huset är värt mer?
Kan nog förklarat lite konstigt men hoppas ni fattar
(Köpeskillingen) - (Existerande pantbrev) - (kontantinstats) = Summa
Summa * (0.02) + 375 = Pantbrev kostnad
Men om köpeskillingen är 750 000
Och det finns redan pantbrev på 730 000
och då lägger jag också kontantinstats på 15% (112500)
så blir summan -92500.
Kan man inte ordna då med banken att jag inte behöver ta topplån som blir på 75000 när det redan finns så huset är värt mer?
Kan nog förklarat lite konstigt men hoppas ni fattar
Pantbrev säger inget om vad huset är värt, så tyvärr går det inte. Det håller bara ordning på vem som har rätt till vilken del av husets värde, kan man säga.
Jag köpte en fastighet för 600 kkr, som hade pantbrev på över 2 miljoner, tex.
Jag köpte en fastighet för 600 kkr, som hade pantbrev på över 2 miljoner, tex.
Går det ordna på något annat sätt att få till lånet?
Dags läget så kommer jag måste låna 750000, 15% kontantinsats som jag tar på ett blancolån via facket. men på blancolånet kommer jag måsta låna över för att ha råd med t.ex lagfart mm.
Blancolån 170000
Topplån 75000
Bottenlån 562 500
Finns det något bättre sätt jag kan göra de här på? Jag har inget sparande men vet ej hur jag ska tänka och vad som blir bäst att göra vid lånet
Dags läget så kommer jag måste låna 750000, 15% kontantinsats som jag tar på ett blancolån via facket. men på blancolånet kommer jag måsta låna över för att ha råd med t.ex lagfart mm.
Blancolån 170000
Topplån 75000
Bottenlån 562 500
Finns det något bättre sätt jag kan göra de här på? Jag har inget sparande men vet ej hur jag ska tänka och vad som blir bäst att göra vid lånet
Topplån är den delen som överstiger 85%, dvs den delen av lånet som inte har fastigheten som säkerhet. Sen har de flesta banker amorteringskrav på den delen som överstiger 75% men det är fortfarande ett bottenlån på delen mellan 75% och 85%.
Det finns en hel del banker som sätter topplån (alltså inte bara amorteringskravet utan även ränteskillnad) på lån mellan 75 och 85 %. Över 85 % så är det i praktiken blancobelåning då säkerhet ej får tas ut i fastigheten över denna gränsen.jhenrikj skrev:
Vissa banker ger upp till 85 % i bottenlån på vissa orter eller områden men endast 65-75 % i bottenlån på andra. Så det är individuellt var man bor också tyvärr
Liknande trådar
-
Avlopp till Attefallshus
Lösvirke & Timmerhus -
Hur fäster jag fast toalocket till en Duravit Starck 3?
Badrum -
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Färg till grunden på huset
Färg, Måla & Tapetsera -
Tillfällig grund för friggebod.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus