Som rubriken. Har knackat bort puts från murstocken i köket. Tänkte putsa om men gillade hur det såg ut så jag tror jag behåller det här och piffar till det lite.

Stöter på nåt svart smuts på några av tegelstenarna som inte går bort lätt med stålborsten likt murbruket som lätt lossnar. Vet nån vad det är och hur jag kan få bort det? Starka kemikalier undanbedes... Delvis exponerad murstock med råa tegelstenar och rester av puts samt synliga fogar och svart smuts på en tegelsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur gör jag med fogen mellan tegelstenarna? Slipa ned några cm med stålborsten ?(rondell på borrmaskin, lossnar hur lätt som helst) Sen fylla med murbruk igen? Känns lite läskigt att knacka med hammare och mejsel eftersom jag inte vill skada murstocken och göra så den börjar läcka. Eldar i den trots allt.
 
Om du använder murstocken och har eldstad ansluten kan det vara så att putsen är en del av det som behövs för att murstocken ska ha full funktion. Vår sotare påtalade att putsen behövdes. Men det kan säkert vara olika beroende på hur murstocken är gjord. Det kan ju vara värt att kolla upp innan iallafall.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Om du använder murstocken och har eldstad ansluten kan det vara så att putsen är en del av det som behövs för att murstocken ska ha full funktion. Vår sotare påtalade att putsen behövdes. Men det kan säkert vara olika beroende på hur murstocken är gjord. Det kan ju vara värt att kolla upp innan iallafall.
Sotaren hade tydligen inga invändningar. Tack för varningen. Hade varit tråkigt att gno fram en fin yta i onödan.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Z ZeroKnowledge skrev:
Sotaren hade tydligen inga invändningar. Tack för varningen. Hade varit tråkigt att gno fram en fin yta i onödan.
Då så då är det ju perfekt. Det är jättefint tegel. Ang smutset tror du inte att det är sot? Jag tycker att det ger karaktär till teglet.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
AXS
Tror på sot jag med. Skulle tagit klorin, men utan starka medel så hade jag kört på såpa. Blir fin impregnering för teglet med.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Renoveringsprojekt: oputsad röd tegelvägg i kök med vit inredning och osatt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag nästan färdig med stålborstsrondellen på min gamla stackars Biltema-borrmaskin. Hur ska jag nu göra, ska jag göra riktigt rent med nån syra innan jag sätter i ny fog, eller ska jag göra rent efter jag fogat?

Om man gör rent nu och sen fogar, kan man ta bort spill på en gång från teglet utan att det blir svårborttagna fläckar?

Vilket murbruk ska jag foga med?
 
Jiji Jiji skrev:
Då så då är det ju perfekt. Det är jättefint tegel. Ang smutset tror du inte att det är sot? Jag tycker att det ger karaktär till teglet.
Ja jag tar bort det värsta med såpa och rotborste sen får det vara lite fläckar. Håller med om att det ger teglet lite karaktär!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Sket i såpan och körde 50/50 ättiksprit och vatten och skrubbade med rotborste och torkade med trasa. Vilken skillnad!!

Dags att fylla i fog och olja allt snart då. Först och främst få bort allt damm efter putset. Folk säger att det dammar mycket, men hur mycket begriper man först när det är klart :crysmile:
 
  • Renoveringsprocess i kök med nakna tegelväggar, städverktyg och skyddsplast mot damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joakim Källander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.