Ja, hur får jag smidigast bort skruvarna. Tyvärr satt de inte så enkelt som den skruven längst till höger, den och den andre som inte syns var lätta. Några tips. Skruven går alltså igenom det som ser ut som en torx muff eller dyl. Tillräckligt långt för att inte får något som helst grepp med torx.
 
  • Rund metallplatta med fyra skruvar på träyta, en skruv längst till höger, en skadad, svår att få grepp om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Specialbits, dom på djupet en bits med hål och lång krage, ska du bort med den till höger med så är det ytterligare en special. kanske bara för lås.
 
Om du tänker på Torx TR så har jag testat och ´hålet går ej över skruven :( Den till höger har jag lossat lätt med en Torx redan, men ville lägga till den i bilden för jämförelse och göra det tydligt. Enligt manualen Dorma så skall man använda fyra enkla skruvar bara, varför det är såhär på denna dörren i huset har jag ingen aning om.
 
Så hålet i bitsen är för litet. du får offra en bits genom att borra upp hålet
 
Det är en kula islagen i bitsspåret som en säkerhetsåtgärd. Bara att borra bort. Sedan passar en vanlig torx
 
Läste om dessa kulor, såg tom en bild på dem och de var mässingfärgade. Dessutom runda och fina, men är det så att de bankar dit dem så är de inte runda längre och ser ut som på min bild kanske. Okej jag tar och petar på dem får vi se. Känns som du borde ha rätt ut och prova. https://www.laskompaniet.se/product/plomberingskula-dorma-4-pack
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är en kula islagen i bitsspåret
AHA det är så det är. man lär sig något varje dag.
 
Trodde mässing var döenkelt att borra i men händer ingeting. Får nog köpa bättre 2.5mm borr. Har någon borrbox med typ universalborr. Har inte så små borr som är dedikerade metallborr.
 
Om du har kvar monteringsverktyget så kan du använda den för styrning av borren.
Nu är dina plomberingar lite platta vilket ger styrning av borren ändå annars slår man på kulorna så dom blir platta för att borren ska styra bättre.
Till monteringsverktyget fungera 3,5mm borr för att borra plomberingarna och det går även på fri hand 3-3,5mm borr är bra men det går även med 2,5mm.
Då du ha en skruv utan plombering så kan du vända på borren och stoppa in i skallen där bitset ska vara så märker du att borren inte är för stor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.