Jag har trappräcken och balkongstolpar som börjar se vissna ut. Attackerar jag dom lämpligast med stålborste och sen grundfärg etc eller finns det nåt mindre arbetsintensivt sätt att bli av med rosten? Jag har för mig att jag sett nån slags sliptrissa med utbytbara sandpapper som man kan sätta på borrmaskin - kan det vara nåt för mig?

Jag är verkligen verktygsimbecill så alla råd mottages med tacksamhet
 
Antingen använder du en vanlig stålborste eller så kan du ju använda borrmaskinen med en trissa. Finns varianter med dels sliplameller och som stålborste. Testa vilken som fungerar bäst.
Om det flagar redan nu kan du testa en 10% lösning vatten/ammoniak som är effektivt för att matta ned och tvättta av färgflagor och rost. När du fått bort allt och är nöjd tvättar du av ytorna med typ T-röd. Inte lacknafta eftersom det är väldigt fett.

Vad gäller målningen så grunda först med rostskyddsgrund för att sedan färdigstryka med en metalllackfärg. Finns även produkter som bäde är grund-/färdigfärg i ett, typ hammarlack och Beckers Metallgrund & Täck.
 
Tack för tips. Sliplamell var nyckelordet som jag inte visste att jag skulle använda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.