Är i behov av att måla om huset till sommaren. Det är ett timmerhus som målats med någon typ av "plast" färg som gjort att virket inte fått andas bra och därav har det tagit skada på ett ställe. Skadan går att repa då den är så liten, men vill inte att de ska kunna hända igen så söker tips på hur man kan få bort de g:a färgen på ett vettigt sätt?
 
Isblästring
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Läst om det, dock är det dyrt att anlita någon som gör det. Då är det betydligt billigare att köpa en Speedheater för 5000:-. Vet dock inte hur bra den fungerar men är svensktillverkad i alla fall.
 
Allt är ju en fråga om tid och kostnad. En speedheater är bra, använder den själv för fönsterrenovering bla, men den är inte lika effektiv på plastfärg som på gammal oljefärg där den är superb. Ställen som varit målade med icke oljefärg brukar ta mycket längre tid att få bra.
En hel fasad kommer att ta väldigt lång tid att få ren så börja tidigt på säsongen ;)
 
oceanis skrev:
Allt är ju en fråga om tid och kostnad. En speedheater är bra, använder den själv för fönsterrenovering bla, men den är inte lika effektiv på plastfärg som på gammal oljefärg där den är superb. Ställen som varit målade med icke oljefärg brukar ta mycket längre tid att få bra.
En hel fasad kommer att ta väldigt lång tid att få ren så börja tidigt på säsongen ;)
Vad tror du i tid på ett hus om 70kvm, 240 högt?
 
Svårt att säga men jag renoverar just nu gamla spegeldörrar med en hel del profiler och så ska ju ytann bli bra eftersom det är finsnicker,i men jag har nog en 8 timmar för att få två sidor rena och klara. Så känslomässigt skulle det inte förvåna mig om du inte har minst 2-4 veckor för att få rent en husfasad. Men det beror på hur noga du är och hur timringen ser ut. Finns säkert ett antal här på forumet som fixad hela fasaden med speedheater.
Skulle kanske nämnt sodablästring som kanske t.o.m är bättre på en träfasad. Det används för trä när man vill ta bort färgskikt lager för lager så den är nog lite snällare skulle jag tro. Men ta in ett par offerter, det är många blästerfirmor som gör det idag.
 
Färgborttagningsmedel kanske skulle vara något?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.