Har tagit ut en gammal golvmatta från slutet på 50-talet och behöver få bort pappen och limmet innan jag lägger dit ny.
Jag började skrapa med varmluftspistol och stålspackel, och efter 1,5 timme hade jag fått bort ca 1/2 m3 plus att jag fick vädra hela dagen. Finns det någon maskin som kan göra jobbet lite snabbt? Om jag vill anlita hantverkare, vem vänder man sig då till? Golvläggare?

På första bilden är den hyfsat renskrapade ytan längst ner och den oskrapade överst.

(Asbesttest är gjort)...
 
  • Närbild på slitet gatusegment med vit vägmarkering och skador; grus och småstenar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en pinne framför en våt trottoar med löv och smutspartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Exemplariskt med asbesttestet, det var därför jag läste denna tråd, ifall ni har missat att det föreligger risk för asbest under gamla golvmattor.

Jag har ingen erfarenhet att dela, men kom att tänka på den här tråden som kanske kan vara till glädje:

https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmansbetongfraes.87023/

Vill minnas det var några som slipade lim i den.

Vill du inte göra en fulfrös så går det att hyra betongfräsar på alla uthyrningsställen (eller hygglo). Det tenderar dock att dra iväg snabbt när en hyr.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
MrJay
Hyr mattrivare, alternativt Flexmaskin (betongslip).

 
Golvläggare kan hjälp dig med detta. Dock vill dem nog lägga nya golvet med.

Ska ni lägga golv själva skulle jag hyra en betongslip med diamanter, ordentlig dammsugare med bra filter och påse gör att du sliper städa i veckor efteråt.
Fördelen med betongslip är att du även kan fixa till ev ojämnheter inför nya golvet.
 
Mattrivare kan gå... Jag fick köra med betongslip på mitt golv när jag gjorde om tvättstugan. Jag hade dock något gult lim men mycket mattrester som satt kvar i limmet.

Jag körde med en vanlig slipmaskin och byggdammsugare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.