Jag är i full färd med att måla (olja) huset och tänkte höra med er experter om det går få bort gammal oljelasyr och rostavlagringar från spikar på de här skivorna (foto) på ett sätt som inte skadar skivorna?
 
  • Träfasad och fönsterbleck med fläckar, troligen fågelspillning, på ett gråmålat trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Andreas Carlsson skrev:
Jag är i full färd med att måla (olja) huset och tänkte höra med er experter om det går få bort gammal oljelasyr och rostavlagringar från spikar på de här skivorna (foto) på ett sätt som inte skadar skivorna?
Jag trodde först fotot var svartvitt :)
Du kan inte tvätta av (med tex T-röd) och sedan måla skivorna ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag trodde först fotot var svartvitt :)
Du kan inte tvätta av (med tex T-röd) och sedan måla skivorna ?
Haha ja det kunde man ju trott om inte rostfärgen var där 😉
Jag hade helst sluppit måla dem, men du tror T-röd tar bort originalfärgen också?
 
A Andreas Carlsson skrev:
Haha ja det kunde man ju trott om inte rostfärgen var där 😉
Jag hade helst sluppit måla dem, men du tror T-röd tar bort originalfärgen också?
Nej T-röd skall inte ta bort färgen om den har härdat ordentligt, möjligen rosten dock.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nej T-röd skall inte ta bort färgen om den har härdat ordentligt, möjligen rosten dock.
Skivorna är säkert 20 år så de har nog härdat 😉men de är fina i grund och botten så jag hade bara velat få bort slabbet och rosten så helheten ser schysst ut. Men då ska jag prova med T-röd, tackar tackar 🙏🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.