Hej! Vi har förra året lagt en sådan där matta som förhindrar växt samt makadam på. Det har dock samma år börjat växa diverse växter och gräs. Jag har rensat det mesta men tror att det nu kommer börja växa mot våren igen. Tar tacksamt emot tips på kemikalier eller annat för att förhindra all form av växtlighet ')
 
  • Makadamgång med ogräs som växer genom underlaget bredvid en stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6401807a.jpg
 
  • Gilla
Nybörjare86
  • Laddar…
E etompau skrev:
[bild]
Hur gör den sig mot maskros :)!
 
BirgitS
Roundup tar död på nuvarande maskrosor men det förhindrar ju inte att inflygande maskrosfrön börjar gro och växa till framöver.
 
N Nybörjare86 skrev:
Hej! Vi har förra året lagt en sådan där matta som förhindrar växt samt makadam på. Det har dock samma år börjat växa diverse växter och gräs. Jag har rensat det mesta men tror att det nu kommer börja växa mot våren igen. Tar tacksamt emot tips på kemikalier eller annat för att förhindra all form av växtlighet ')
Fundera först på 'varför' du vill få bort all växtlighet. Personligen tycker jag den där "gången" skulle se tusen gånger trevligare ut med lite växtlighet istället för en steril transportsträcka. Men om du inte ids att se något levande på "gången" så använd då något mer skonsamt än roundup. Ättika?
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Inte round up eftersom det dödar insekter och pollineras också Slå kokande vatten på gången och använd ogräs ättika som är nedbrytningsbart.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Långfarare skrev:
Inte round up eftersom det dödar insekter och pollineras också Slå kokande vatten på gången och använd ogräs ättika som är nedbrytningsbart.
Dagens roundup innehåller pelargonsyra och inte glyfosat. Alltså en fettsyra inte helt olik ättika. Utan att veta är de båda väl lika "snälla" mot djurlivet.

Hellre att man tar en hacka och manuellt river upp det där gruset ett antal gånger om året. Det tar absolut inte lång tid så länge man inte låter förfallet gå för långt.
 
BirgitS
tensiden tensiden skrev:
Det tar absolut inte lång tid så länge man inte låter förfallet gå för långt.
Förr i tiden med stora grusade ytor ansåg man att det var en lämplig uppgift för barn att kratta gruset en gång i veckan ;) Oavsett vem som gör det är det nog väldigt effektivt för att få bort fröogräs innan de syns.
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Salt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förr i tiden med stora grusade ytor ansåg man att det var en lämplig uppgift för barn att kratta gruset en gång i veckan ;) Oavsett vem som gör det är det nog väldigt effektivt för att få bort fröogräs innan de syns.
Ja. Kan vi hantera runt 700m2 med grusad yta runt huset på det viset så skall väl den lilla plätten i TS inlägg gå att hantera.

Nu kör vi visserligen en hel del med grusharv bakom gräsklipparen, men jag kör även manuellt ett par gånger om året med en lite större "kratta".
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Mekaniskt underhåll är nog effektivast. Klart att det går att hälla gift av olika giftighet eller elda, men det hjälper ju inte att det sakta komposterar löv och bös mellan stenarna. Kratta/riva igenom regelbundet och plocka upp sådant som inte hör dit både underhåller ytan, håller den ogräsfri och håller din närmsta omgivning fri från onödigt gift. Det är seger i min bok.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Salt?
Salt tar visserligen död på mycket men det förstör också under väldigt lång tid och rinner det saltvatten åt sidorna när det regnar så tar det ihjäl det som växer där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.